Boris Volosatîi (AUR): Canalul Bâstroe, cel mai sensibil subiect dintre România și Ucraina. Care este impactul construcției asupra Dunării

Unul dintre cele mai sensibile subiecte în relația dintre România și Ucraina este cel legat de Canalul Bâstroe. Autoritățile ucrainene au anunțat în urmă cu 2 ani că vor renunța la proiectul inițial și că vor respecta cu strictețe cerințele de evaluare a impactului asupra mediului. În acest context, deputatul AUR Boris Volosatîi solicită ministrului Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, și ministrului Mediului, Tanczos Barna, o analiză a impactului asupra mediului ca urmare a utilizării canalului Bâstroe construit de Ucraina în fostul județ Ismail al României anexat ilegal de URSS și incorporat Ucrainei, dar și poziția oficială a statului român în legătură cu această construcție ilegală.

Construcţia acestui canal, care face legătura între Dunăre şi Marea Neagră, a început în anul 2004. România a cerut Ucrainei să oprească acest proiect, având în vedere că noua legătură de 10 kilometri dintre Dunăre şi mare trece prin mijlocul Deltei Dunării şi încalcă o serie de convenţii internaţionale din domeniul protecţiei mediului.

,,Care este impactul asupra mediului, precum și asupra brațului Chilia al fluviului Dunărea, în cazul finalizării lucrărilor de construcție și utilizării de către Ucraina a Canalului Bâstroe. Totodată, care este impactul economic asupra României în cazul utilizării de către Ucraina a Canalului Bâstroe și care este poziția oficială a statului român în legătură cu finalizarea construcției și utilizarea de către Ucraina a canalului, inclusiv din perspectiva poziției oficiale exprimate public în martie 2021 și afișată până în acest moment pe pagina de internet a MAE”, a întrebat deputatul AUR Boris Volosatîi.

În 2006, Comisia Economică a ONU a dat dreptate României şi a arătat că acest canal poate afecta unele specii de faună din Delta Dunării. Autorităţile de la Kiev susţin însă că pretenţiile de mediu ale României sunt motivate economic – ţara noastră ar pierde bani în urma apariţiei unui competitor pentru canalul Sulina. În pofida numeroaselor proteste emise de București, Kievul a inaugurat în 2007 canalul Bâstroe.