Adrian Costea (AUR): Armonizarea cadrului legislativ ar trebui să fie o prioritate pentru Ministerul Educației

Senatorul AUR Adrian Costea consideră că, pentru funcționarea în condiții optime a sistemului de învățământ românesc, este necesar ca Ministerul Educației să se ocupe cu prioritate de armonizarea cadrului legislativ. În acest sens, Costea aduce în atenția autorităților neconcordanța noii legi a învățământului preuniversitar cu regulamentele interne de funcționare a unităților de învățământ: Statutul elevului, respectiv Regulamentele de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).

Domnia sa punctează că, până în prezent, nu s-a definit o procedură clară privind sancționarea elevilor prin exmatriculare. Astfel, dacă în legea 198/2023, exmatricularea din învățământul obligatoriu de 12 clase este permisă, „în situații foarte grave, când prezenţa elevului în şcoală pune în pericol siguranţa elevilor sau a personalului din şcoală, afectând dreptul la educaţie, respectiv la muncă” – situații care, în opinia senatorului, vor fi destul de dificil de evaluat din punct de vedere juridic – în Statutul Elevului, exmatricularea elevilor din învățământul obligatoriu este strict interzisă.

Deși senatorul nu este un adept al deciziilor abuzive de exmatriculare, totuși, acesta subliniază că „statutul de elev nu este numai un drept, ci și o obligație a unei conduite a unui viitor cetățean”. În acest context, Adrian Costea a solicitat ministrei Educației, Ligia Deca, să transmită un răspuns la următoarele întrebări:

  1. Lipsa prevederii unei sancțiuni maxime pentru actele de indisciplină extremă ar putea crea un context favorabil impunității?
  2. Cum veți reglementa și rezolva dilema exmatriculării din învățământul obligatoriu?

Cu acest prilej, senatorul a ridicat și problema siguranței cadrul didactic, în contextul în care a crescut numărul profesorilor care sunt agresați de către elevi și a cerut răspuns la întrebarea: „în virtutea unui spațiu al respectului reciproc, așa cum ar trebui să fie școala românească, care este poziția Ministerului Educație privind necesitatea unei legi de protecție a cadrului didactic prin conferirea statutului de autoritate publică?”