Senatorul Adrian Costea (AUR) l-a interpelat pe ministrul Transporturilor cu privire la proiectele ce au drept obiectiv creșterea conectivității României

La mai bine de 33 de ani de la Revoluție, infrastructura României este în continuare subdezvoltată – statul român, prin Ministerul Transporturilor și alte instituții abilitate, trebuie să acceseze fonduri europene în vederea creșterii conectivității României, consideră senatorul Adrian Costea (AUR), care subliniază că de-a lungul timpului granița de sud a fost neglijată.

Creșterea interconectivității este unul dintre obiectivele principale ale platformei Inițiativa celor Trei Mări, care reunește cele 12 state membre ale UE aflate între mările Adriatică, Baltică și Neagră (Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia). Cel de-a optulea Summit a avut loc pe 6 septembrie, la București.

Potrivit informațiilor, în ceea ce privește dezvoltarea interconectivității de transport din regiune, există o serie de proiecte aflate în etapa de implementare:

A. I3M

  • Autostrada nord–sud „Via Carpathia”, conectând portul Klaipėda (Lituania) cu Thessaloniki (Grecia) prin Polonia, Ungaria, Slovacia, România, cu variantele:
    • Lugoj-Calafat (România) – Vidin-Struma (Bulgaria)
    • Arad-București-Constanța;
  • Rail-2-Sea (Cale Ferată-la-Mare) pentru a conecta portul Gdańsk la Baltica (Polonia) cu portul Constanța (România) printr-o cale ferată de 3660 km, cu 3 ramuri:
    • Nordic A (prin Cluj-Napoca, Sighișoara, Brașov)
    • Nordic B (prin Arad, Deva, Alba Iulia, Sighișoara, Brașov)
    • Sudic (Timișoara, Caransebeș, Orșova, Craiova).

B. Bulgaria

  • Pentru conectivitatea rutieră și feroviară România-Bulgaria sunt necesare mai multe poduri pentru traversarea fluviului Dunărea, aceasta fiind și o temă a discuției pe care am avut-o săptămâna trecută cu Ambasadorul Bulgariei la București, E.S. Radko Vlaykov. Excelența Sa arată că din partea statului vecin a existat interes și mai multă inițiativă privind construirea unui pod la Călărași-Silistra, dublarea conectivității rutiere la Giurgiu-Ruse / terminal ferry-boat, respectiv pod Calafat – Vidin.

În contextul în care a avut loc cel de-al optulea Summit ITM), senatorul Adrian Costea a adresat o interpelare Ministerului Transporturilor prin care a solicitat informații actualizate privind proiectele menționate anterior, astfel:

  1. Privind I3M
    • care este stadiul proiectelor „Rail-2-Sea” și „Via Carpathia”? Ce termene de execuție și finalizare au, pe componente / segmente / variante / ramuri?
    • Ce estimări și strategii / planuri aveți privind aceste proiecte?
    • Îmi puteți pune la dispoziție mai multe date privind aceste proiecte?
    • Ce posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte?
  2. Privind Bulgaria
    • s-a depus documentația pentru obținerea finanțării pentru construirea de poduri care să asigure mai buna conectivitate cu Bulgaria în cadrul „Mecanismului pentru Interconectarea Europei” (programul Connecting Europe Facility CEF) 2021-2027” – sectorul transport (inclusiv „Mobilitate Militară”)?
    • Dacă da, când? Dacă nu, de ce nu?
    • Ce planuri, estimări și realizări aveți în acest sens?
    • Îmi puteți pune la dispoziție datele generale privind această documentație?
    • Ce alte posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte transfrontaliere cu Bulgaria?

Inițiativa celor Trei Mări (ITM) este o platformă politică a țărilor membre UE din Europa Centrală și de Est. Scopul expres al „Inițiativei” este stimularea cooperării în regiune, accelerarea proceselor de modernizare a infrastructurii și consolidarea independenței energetice.