În România activează doar 2.370 de consilieri școlari. Dorinel Cosma (AUR) a solicitat Ministerului Educației să acorde o importanță mai mare activităților de consiliere. Instituția nu a transmis niciun răspuns

În România activează doar 2.370 de consilieri școlari, iar în unele județe precum Giurgiu, Prahova și Neamț există un singur consilier la peste 3000 de elevi. Prin pregătirea profesională, aceste cadre didactice au un rol foarte important, asistența lor având drept consecință inclusiv reducerea cazurilor de violență în școli. Senatorul AUR Dorinel Cosma a solicitat Ministerului Educației (MEN), printr-o sesizare înaintată la finalul lunii iunie, să acorde o importanță mai mare activităților de consiliere și să ia măsuri în vederea triplării numărului de consilierilor şcolari. Până la această oră, Ministerul Educației nu a transmis niciun răspuns.

Datele centralizate de către MEN arată că la nivel național avem doar 2.370 de consilieri școlari, nu număr insuficient, având în vedere că în școli învață 2.751.233 de elevi și preșcolari. La începutul acestui an, Ministerul Educației anunța repartizarea la nivel național a 1200 de posturi de consilieri școlari, pe care școlile pot începe să facă angajări. Cele mai multe posturi au fost alocate județelor cu doar un consilier la peste 3000 de elevi, precum Giurgiu, Prahova și Neamț. Însă prin această suplimentare problema deficitului de specialiști din școli nu este rezolvată – dacă se vor ocupa cele 1200 de posturi, unui consilier școlar i-ar reveni 770 de elevi.

Prin urmare, solicitarea parlamentarului Dorinel Cosma este cât se poate de actuală: este necesar ca Ministerul Educației să ia măsuri, atrăgea atenția senatorul AUR, care afirmă că este nevoie de triplarea numărului de consilieri şcolari până în 2027. În acest fel, se asigură sprijin psiho-emoțional adecvat pentru profesori şi elevi.

Acesta a atras atenția asupra faptului că, dincolo de măsurile ce se impun a fi implementat pentru combaterea violenței în școli, este important ca tinerii să fie încurajați să aleagă o carieră în consilierea școlară. În acest sens, absolvenții de studii în domeniu, au nevoie de oportunități de formare şi dezvoltare profesională.

În întrebarea parlamentară înaintată la sfârșitul lunii iunie, Dorinel Cosma a solicitat Ministerului Educației să transmită răspuns la următoarele întrebări:

  1. Cum intenţionaţi să abordaţi problema insuficientei numărului de consilieri scolari în raport cu numărul mare de elevi? Aveţi în plan măsuri concrete pentru a tripla numărul consilierilor scolari până în 2027?
  2. Ce strategii sau politici educaţionale aveţi în vedere pentru a face profesia de consilier școlar mai atractivă pentru tinerii care intră pe piaţa muncii? Cum puteţi asigura că tinerii absolvenţi sunt încurajaţi să urmeze această carieră?
  3. Fenomenul bullying-ului în şcoli este un aspect sumbru şi alarmant în România, care lasă răni adânci şi are efecte pe termen lung asupra elevilor. Cum plănuiţi să implicaţi consilierii şcolari în abordarea acestui fenomen şi în promovarea unui mediu şcolar sigur şi sănătos pentru toţi elevii?
  4. Care sunt planurile şi obiectivele Ministerului Educaţiei în ceea ce priveşte rolul şi responsabilităţile consilierilor şcolari în sprijinirea elevilor în dezvoltarea personală, în luarea deciziilor legate de carieră si în gestionarea situaţiilor de criză cu care aceștia se pot confrunta în mediul școlar?

Precizăm că, deși termenul de răspuns este de 3 săptămâni, au trecut aproape 2 luni și Ministerul Educației nu a transmis niciun punct de vedere.