Adrian Costea (AUR) solicită fluidizarea traficului la frontiera comună dintre România și Republica Moldova. Ce mesaj a transmis MAE

Implementarea conceptului de control comun la frontiera dintre România și Republica Moldova, inclusiv crearea unui Grup de lucru bilateral privind realizarea normelor de fluidizare a traficului transfrontalier, reprezintă un obiectiv-cheie pe agenda senatorului AUR Adrian Costea. Oficialul a solicitat Ministerului Finanțelor și Ministerului Afacerilor Externe un calendar al măsurilor concrete cu privire la crearea acestui punct vamal comun, dar și modificările legislative concrete care se impun pentru viabilizarea și urgentarea acestor măsuri. În concluzie, cele două instituții precizează că vor demara un proiect pilot privind realizarea unui control coordonat, pe teritoriul României, în punctul de trecere a frontierei de la Albița.

Soluțiile prezentate de Ministerul Finanțelor au vizat doar: crearea unui ,,culoar verde” destinat intrării în România a camioanelor goale; suplimentarea numărului personalului vamal. În ceea ce privește cererea senatorului AUR Adrian Costea, Ministerul Finanțelor precizează că au fost stabilite principiile de funcționare, posibilitățile de amplasare a tonetelor de control; punerea în aplicare de către Poliția de Frontieră Română a Codului Frontierelor Schengen.

,,La nivel guvernamental se analizează măsurile pentru crearea cadrului legal care să permită acest tip de organizare a controlului la trecerea frontierei. Luna trecută a avut loc, la punctul vamal Cahul, Republica Moldova, o întâlnire cu scopul identificării soluțiilor pentru reducerea timpului de așteptare la punctele de trecere a frontierei la granița comună, iar rezultatul a vizat elaborarea unui proiect de ,,Plan comun de acțiuni privind fluidizarea traficului transfrontalier în punctele de trecere a frontierei dintre România și Republica Moldova”. O acțiune similară a avut loc în luna iunie la punctul vamal Albița cu scopul identificării unor soluții eficiente pentru procesarea cât mai rapidă a fluxurilor de automarfare și reducerea timpului de așteptare la punctele de trecere a frontierei la granița comună’‘, se arată în răspunsul Ministerului Finanțelor.

Pe de altă parte, MAE prezintă o listă a dificultăților întâmpinate, dar susține că va demara un proiect pilot privind realizarea unui control coordonat, pe teritoriul României, în punctul de trecere a frontierei de la Albița.

,,În urma unor consultări comune au rezultat o serie de dificultăți privind implementarea acestui sistem comun, care se referă la inexistența infrastructurii necesare pentru derularea acestui tip de control, costurile pe care le-ar implica reconfigurarea și refacerea organizării și dotărilor punctelor de trecere sau necesitatea respectării normelor aplicabile bazelor de date electronice utilizate de autoritățile române. În 23 iunie 2022 a fost aprobată negocierea și semnarea unui Acord bilateral care ar permite implementarea unui astfel de sistem”, se arată în răspunsul MAE.

Având în vedere cerințele impuse de dreptul Uniunii Europene este necesar avizul Comisiei Europene cu privire la proiectul de Acord, documentul fiind transmis spre consultare Comisiei. Ulterior obținerii acestui aviz, urmează a fi inițiate negocierile cu Republica Moldova în vederea încheierii Acordului.

Recent, Ucraina și Polonia au convenit să instituie control vamal comun la frontiera dintre cele două țări, precum și o companie feroviară comună, cu scopul de a facilita circulația persoanelor și a crește potențialul de export al Ucrainei, iar această decizie va accelera, în mod semnificativ, procedurile de la frontieră.