Acum doi ani aproape începusem un articol despre o lege adoptată în Franța. Cine prevedea că subiectul ei va pune, altfel, relația dintre Tehnologie și Educație? Iată începutul:
„Azi, 30 iulie 2018, Parlamentul Franței a aprobat o lege care interzice device-urile digitale în școli. Cu unele excepții, în scop pedagogic, de pildă. Controversată, legea arată, de fapt, eșecul unui tip de educație, neglijat în fața seducției conectării oriunde și oricând. Nu conectarea e problema, ci cum anume s-o folosești bine la școală.”
De câteva luni, sistemele școlare din întreaga lume, practic, sunt forțate să treacă, cu cât mai mult și mai multe, în online. Viteza cu care s-a oficializat această forțare sacrifică, însă, părți din conținutul Educației. Se știe, o lecție, un curs, un seminar trebuie construite altfel pentru a fi accesabile online în comparație cu ce s-a întâmplat până acum. Educația in presentia este deturnată spre metamorfoza ei digitală unde, între probleme, apare și aceea a decalajului care se produce, la mai multe nivele. Dacă soft-iștii produc cu o viteză remarcabilă o mulțume de produse și facilități digitale, obișnuințele multora din corpul profesoral țin de vechiul suport al cunoștințelor și mai puțin de performanța lor în lucrul în online. De multe ori, însă, e exagerată ideea că noile generații sunt foarte competente digital. Corpul profesoral, cum s-a observat nu odată, instruiește prea puțin elevii, studenții în folosirea instrumentelor digitale pentru scopul învățării. Observațiile nu sunt valabile numai pentru noi, aici. Dacă este evidentă ușurința cu care elevii și studenții adoptă lucrul cu un computer, un laptop, o tabletă, de multe ori asta e în vederea socializării în rețea sau unor căutări care să răspundă unor curiozități etc. Efortul lor e dirijat în mai mică măsură spre folosirea device-urilor, un telefon mobil (de care nu se despart!) în scopurile învățării. Am făcut și eu, ca și alți colegi și colege, micul exercițiu al încurajării lor în vederea folosirii mobilului pentru a obține o informație specializată în timpul interacțiunii noastre. Nu odată au fost surprinși. Alteori …am fost surprins eu căci o și făcuseră deja imediat după ce a apărut problema!
Trecerea conținuturilor didactice în online cere imaginație, creativitate și un alt mod de a interacționa. Prea puțini dintre noi, și în pre- și în universitar, am fost/suntem antrenați în a face așa ceva, necum în a fi performanți. Și atunci: de ce nu este creat un program național în Educație exact în acest scop? De ce nu? Desigur, e mai simplu să disponibilizezi bani pentru a cumpăra tablete, computere și a le pune la dispoziția elevilor. Nu spun că e inutil. Spun că, încă odată, se încurajează, se dezvoltă decalaje. Nivelul de civilizație, cultură nu e același pentru membrii aceleiași categorii: elevi, studenți, profesori. Trecerea în online scoate în evidență carențe serioase, de la simpla folosire a celor mai simple instrumente digitale, aplicații etc. până la inapetența, rezistența în fața forțării noului modului de „predare”.
Nimeni nu poate evalua acum consecințele pe termen scurt și mediu urmând deciziei multor universități din lume de a dispune brusc metamorfoza pachetelor curriculare, a modului admiterii, a evaluării.
Apar deja mari probleme privind vulnerabilități ale integrității academice, creșterea sentimentului de izolare care mimează colectivitatea, și creșterea afecțiunilor ochiului, cu consecințe asupra dinamicii cerebrale, urmare a „consumului” excesiv de ecran. Va crește, desigur, disconfortul poziției fizice statice în fața laptopului, cu consecințe generate de mobilitatea tot mai redusă. Degeaba semnalele de alarmă apărute indică inconveniente majore generate de regimul restricțiilor în pandemie. Ideea că pot fi îmbinate online-ul cu in presentia nu esste încă parte a unei strategii în condițiile unei conviețuiri forțate cu virușii noi. Populația țintită de procesul educațional e împinsă grăbit într-o nefirească, disarmonică priză a digitalului provocând o extracție majoră din procesul firesc al formării și transmiterii cunoștințelor în vederea stimulării modului propriu de a gândi.
Însuși modul comunicării se schimbă acum. Fără să știm cu precizie dacă e bine sau nu, dacă nu facem decât să răspundem superficial într-o situație de criză. În universitate, schimbarea structurii conținuturilor ar trebui să atragă și schimbarea modului evaluării. Încă se vorbește puțin despre asta. Și astfel, încă odată, decalajul se mărește: între obiectivele învățării, care sunt formulate pentru situația normală a parcursului educațional, și obiectivele care, acum, ar trebui puse în acord cu folosirea extensivă a online-ului. Dacă a folosi resursele digitale și întreaga ofertă în online pare la îndemână, nu la fel e și cu resursele Educației. Ca orice sistem, și aceasta are o forță inerțială care poate fi dinamizată printr-un șoc. Când Educația se predă aproape necondiționat online-ului, pentru că e, administrativ, o operațiune „mecanică”, deși ar putea fi intens creativă și generatoare de resurse, relația fundamentală între „actorii” săi e deturnată. Ar trebui cercetat spre ce? „Mașina” și umanul nu sunt incompatibile. La fel Inteligența Artificială și cea Naturală. Și-au mai dat mâna. În Educație, însă, atenția e spre ce se întâmplă cu umanul. Când presiunea crește pentru a acredita uniform ideea de users, cuantificabilă în societățile de consum, e de văzut dacă nu cumva ei/ele devin, pe nesimțite, losers. Se știe, când ceva se câștigă, altceva se pierde.
Articol aparut pe blogul autorului
Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro
Preluat: http://www.contributors.ro/editorial/viteza-tehnologiei-viteza-educa%c8%9biei-despre-un-decalaj/
- Nicușor Dan și USR, război deschis cu justiția — Oana Gheorghiu, prima victimă
Nicușor Dan și USR au deschis un conflict periculos cu sistemul de justiție, care riscă să se întoarcă împotriva lor. Totul a pornit de la declarațiile vicepremierului Oana Gheorghiu despre pensiile magistraților, care au provocat reacții dure în rândul judecătorilor și procurorilor. În loc să stingă conflictul, partidul și-a asumat public o poziție de confruntare,… - Campania pentru Primăria Capitalei, o bătălie de fațadă: 11 miliarde de lei împărțiți între partide, nu între proiecte
Peste mai puțin de 5 săptămâni, bucureștenii sunt chemați să aleagă un nou primar general. Bătălia pentru București este foarte intensă, iar principalele partide au mize extrem de mari. Capitala este un oraș complex, cu multe instituții în subordine și puțini sunt bucureștenii care știu cum se împarte politic bugetul orașului „ca la Monopoly”. De… - Blocaj total la USR: Drulă repetă sloganurile lui Nicușor și numește asta „viziune pentru Capitală”
Cătălin Drulă, liderul USR și candidat perpetuu la orice funcție publică disponibilă, pare să fi intrat într-un blocaj total de idei. Incapabil să producă proiecte noi sau soluții credibile pentru București, Drulă a ales varianta cea mai comodă: a copiat campania lui Nicușor Dan, cel pe care l-a lăudat excesiv când USR încă încerca să-și… - PNL și USR, din nou împotriva PSD: planul secret pentru a ține Bucureștiul sub control
În culisele scenei politice se vorbește tot mai intens despre o înțelegere ascunsă între PNL și USR, menită să saboteze Partidul Social Democrat în cursa pentru Primăria Capitalei. Potrivit informațiilor din interiorul alianței de guvernare, unul dintre candidați ar urma să se retragă strategic înainte de turul decisiv, pentru a facilita o nouă „capturare” a… - Cătălin Drulă, vocal împotriva PSD și AUR, dar USR savurează privilegiile guvernării
Cătălin Drulă continuă spectacolul dublului discurs politic: țipă zilnic la PSD și AUR în declarații publice, dar în realitate USR-ul nu ezită să prindă firimiturile puterii ori de câte ori are ocazia. De la funcții în instituții publice până la contracte bine plătite pe filiera „tehnocraților”, partidul care poza în simbolul „reformei” s-a transformat într-o… - Cătălin Drulă, continuatorul dezastrului USR: vrea să conducă Bucureștiul pe ruinele lăsate de Nicușor Dan
Cătălin Drulă vrea să se ridice la Capitală pe putregaiul lăsat în urmă de Nicușor Dan Cătălin Drulă, liderul USR și aspirant visător la Primăria Capitalei, pare hotărât să calce pe urmele lui Nicușor Dan — nu pentru a repara dezastrul, ci pentru a-l continua sub altă formă. Drulă își clădește campania pe ruinele lăsate… - Adevărul iese la lumină: Călin Georgescu demască jocurile murdare ale campaniei electorale
Călin Georgescu, perceput de mulți drept un simbol al integrității și demnității naționale, a transmis un mesaj categoric în fața tentativelor unor actori politici de a-i folosi imaginea în bătălia pentru Primăria Capitalei. Liderul suveranist acuză o campanie bazată pe impostură și dezinformare, susținând că procesul electoral actual este lipsit de legitimitate. „Nu am nicio… - Parcurile Bucureștiului, între promisiuni ecologice și realitatea degradării: bilanțul trist al administrației Nicușor Dan
Promisiunea unui București verde, curat și modern s-a transformat, sub administrația Nicușor Dan – USR, într-un oraș sufocat de praf, gunoaie și neglijență. La aproape cinci ani de la preluarea mandatului, realitatea din teren contrazice discursurile despre „transparență” și „reformă”: parcurile Capitalei sunt tot mai degradate, locurile de joacă ruginite, iar vegetația neîngrijită dă imaginea… - Daniel Băluță, candidatul PSD la Primăria Capitalei: profilul primarului care vrea să conducă Bucureștiul
Partidul Social Democrat îl propune pe Daniel Băluță, actualul primar al Sectorului 4, drept candidat pentru funcția de primar general al Bucureștiului la alegerile din 7 decembrie 2025. În vârstă de 48 de ani, Băluță este și președintele PSD București, precum și vicepreședinte al formațiunii conduse de Sorin Grindeanu. Parcurs profesional și studiiNăscut în București,… - Veronica Grosu (deputat AUR): „Domnule Ilie Bolojan, vă așteptăm la Broșteni să vedeți personal amploarea tragediei: trei vieți pierdute, sute de gospodării distruse, un dezastru ignorat de propriul Guvern”
Deputata AUR de Suceava, Veronica Grosu, i-a adresat premierului României, Ilie Bolojan, o invitație oficială de a vizita localitatea Broșteni, grav afectată de inundații, pentru a evalua direct proporțiile dezastrului și nevoile stringente ale locuitorilor afectați. Aceasta i-a reamintit premierului că inundațiile recente din Broșteni și din alte localități sucevene au provocat pierderi semnificative: trei…







