Acum doi ani aproape începusem un articol despre o lege adoptată în Franța. Cine prevedea că subiectul ei va pune, altfel, relația dintre Tehnologie și Educație? Iată începutul:
„Azi, 30 iulie 2018, Parlamentul Franței a aprobat o lege care interzice device-urile digitale în școli. Cu unele excepții, în scop pedagogic, de pildă. Controversată, legea arată, de fapt, eșecul unui tip de educație, neglijat în fața seducției conectării oriunde și oricând. Nu conectarea e problema, ci cum anume s-o folosești bine la școală.”
De câteva luni, sistemele școlare din întreaga lume, practic, sunt forțate să treacă, cu cât mai mult și mai multe, în online. Viteza cu care s-a oficializat această forțare sacrifică, însă, părți din conținutul Educației. Se știe, o lecție, un curs, un seminar trebuie construite altfel pentru a fi accesabile online în comparație cu ce s-a întâmplat până acum. Educația in presentia este deturnată spre metamorfoza ei digitală unde, între probleme, apare și aceea a decalajului care se produce, la mai multe nivele. Dacă soft-iștii produc cu o viteză remarcabilă o mulțume de produse și facilități digitale, obișnuințele multora din corpul profesoral țin de vechiul suport al cunoștințelor și mai puțin de performanța lor în lucrul în online. De multe ori, însă, e exagerată ideea că noile generații sunt foarte competente digital. Corpul profesoral, cum s-a observat nu odată, instruiește prea puțin elevii, studenții în folosirea instrumentelor digitale pentru scopul învățării. Observațiile nu sunt valabile numai pentru noi, aici. Dacă este evidentă ușurința cu care elevii și studenții adoptă lucrul cu un computer, un laptop, o tabletă, de multe ori asta e în vederea socializării în rețea sau unor căutări care să răspundă unor curiozități etc. Efortul lor e dirijat în mai mică măsură spre folosirea device-urilor, un telefon mobil (de care nu se despart!) în scopurile învățării. Am făcut și eu, ca și alți colegi și colege, micul exercițiu al încurajării lor în vederea folosirii mobilului pentru a obține o informație specializată în timpul interacțiunii noastre. Nu odată au fost surprinși. Alteori …am fost surprins eu căci o și făcuseră deja imediat după ce a apărut problema!
Trecerea conținuturilor didactice în online cere imaginație, creativitate și un alt mod de a interacționa. Prea puțini dintre noi, și în pre- și în universitar, am fost/suntem antrenați în a face așa ceva, necum în a fi performanți. Și atunci: de ce nu este creat un program național în Educație exact în acest scop? De ce nu? Desigur, e mai simplu să disponibilizezi bani pentru a cumpăra tablete, computere și a le pune la dispoziția elevilor. Nu spun că e inutil. Spun că, încă odată, se încurajează, se dezvoltă decalaje. Nivelul de civilizație, cultură nu e același pentru membrii aceleiași categorii: elevi, studenți, profesori. Trecerea în online scoate în evidență carențe serioase, de la simpla folosire a celor mai simple instrumente digitale, aplicații etc. până la inapetența, rezistența în fața forțării noului modului de „predare”.
Nimeni nu poate evalua acum consecințele pe termen scurt și mediu urmând deciziei multor universități din lume de a dispune brusc metamorfoza pachetelor curriculare, a modului admiterii, a evaluării.
Apar deja mari probleme privind vulnerabilități ale integrității academice, creșterea sentimentului de izolare care mimează colectivitatea, și creșterea afecțiunilor ochiului, cu consecințe asupra dinamicii cerebrale, urmare a „consumului” excesiv de ecran. Va crește, desigur, disconfortul poziției fizice statice în fața laptopului, cu consecințe generate de mobilitatea tot mai redusă. Degeaba semnalele de alarmă apărute indică inconveniente majore generate de regimul restricțiilor în pandemie. Ideea că pot fi îmbinate online-ul cu in presentia nu esste încă parte a unei strategii în condițiile unei conviețuiri forțate cu virușii noi. Populația țintită de procesul educațional e împinsă grăbit într-o nefirească, disarmonică priză a digitalului provocând o extracție majoră din procesul firesc al formării și transmiterii cunoștințelor în vederea stimulării modului propriu de a gândi.
Însuși modul comunicării se schimbă acum. Fără să știm cu precizie dacă e bine sau nu, dacă nu facem decât să răspundem superficial într-o situație de criză. În universitate, schimbarea structurii conținuturilor ar trebui să atragă și schimbarea modului evaluării. Încă se vorbește puțin despre asta. Și astfel, încă odată, decalajul se mărește: între obiectivele învățării, care sunt formulate pentru situația normală a parcursului educațional, și obiectivele care, acum, ar trebui puse în acord cu folosirea extensivă a online-ului. Dacă a folosi resursele digitale și întreaga ofertă în online pare la îndemână, nu la fel e și cu resursele Educației. Ca orice sistem, și aceasta are o forță inerțială care poate fi dinamizată printr-un șoc. Când Educația se predă aproape necondiționat online-ului, pentru că e, administrativ, o operațiune „mecanică”, deși ar putea fi intens creativă și generatoare de resurse, relația fundamentală între „actorii” săi e deturnată. Ar trebui cercetat spre ce? „Mașina” și umanul nu sunt incompatibile. La fel Inteligența Artificială și cea Naturală. Și-au mai dat mâna. În Educație, însă, atenția e spre ce se întâmplă cu umanul. Când presiunea crește pentru a acredita uniform ideea de users, cuantificabilă în societățile de consum, e de văzut dacă nu cumva ei/ele devin, pe nesimțite, losers. Se știe, când ceva se câștigă, altceva se pierde.
Articol aparut pe blogul autorului
Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro
Preluat: http://www.contributors.ro/editorial/viteza-tehnologiei-viteza-educa%c8%9biei-despre-un-decalaj/
- Rareș Bogdan e ferm: Ciucă e cel mai bun. Întrebarea e: pentru cine?Rareș Bogdan, supranumit „Rolex Bogdan” pentru stilul său luxos, își arată susținerea necondiționată pentru Nicolae Ciucă, pe care îl consideră liderul ideal. Într-un moment în care România se confruntă cu crize multiple, această poziție ridică mai multe semne de întrebare decât răspunsuri. Cei care susțin astfel de lideri ignoră nemulțumirea tot mai mare a populației,…
- Guvernul trădător dă bani Alstom, distrugând Astra Arad și industria româneascăGuvernul toxic își bate joc de România, alegând să cumpere trenuri de la firma franceză Alstom, în timp ce Astra Arad, simbol al industriei românești, este ignorată și sabotată. Această decizie este o crimă economică, un act de trădare care distruge locuri de muncă și condamnă industria autohtonă la moarte. „De ce să sprijinim economia…
- Liviu Mihaiu: „Pericolul PSD-AUR” este doar un slogan electoral al PNLLiviu Mihaiu a criticat recent strategia electorală a PNL, afirmând că discursul legat de un presupus „pericol PSD-AUR” nu este altceva decât o încercare de manipulare a electoratului. Această tactică este utilizată pentru a masca problemele interne și eșecurile guvernării PNL-PSD. În realitate, direcțiile politice ale PSD și AUR sunt incompatibile, iar o astfel de…
- Cristian Tudor Popescu: „George Simion a fost câștigătorul incontestabil al dezbaterii de la Digi24, ceilalți candidați au rămas în umbră”Cristian Tudor Popescu a apreciat prestația lui George Simion la dezbaterea prezidențială de la Digi24, afirmând că acesta a dominat scena și s-a impus ca lider al serii. Mesajele clare și pozițiile bine conturate l-au făcut pe Simion să iasă în evidență în fața publicului. „George Simion a fost câștigătorul detașat al dezbaterii,” a remarcat…
- Lașul Ciucă fuge de dezbaterea cu George Simion la Digi24. O rușine națională!Nicolae Ciucă, „generalul” de carton și marioneta perfectă a PSD, a dat din nou dovadă de lașitate. Invitat la o dezbatere directă cu George Simion la Digi24, a preferat să fugă, incapabil să își apere poziția sau să-și justifice dezastrul politic. Refuzul său este mai mult decât o lipsă de curaj – este o batjocură…
- USR pretinde că l-a crezut pe Iohannis. Adevărul? Ați fost complicii lui 9 aniUSR încearcă să pozeze în naivul înșelat de Klaus Iohannis, dar adevărul este cu totul altul. Nu l-ați crezut, ci l-ați susținut, transformându-vă timp de 9 ani în complicii unui regim care a adus România pe marginea prăpastiei. De la susținerea necondiționată a campaniilor sale prezidențiale până la girarea guvernelor dezastruoase care au sufocat economia,…
- Lozincile președinților României de după 1989: Promisiuni, speranțe și deziluzii„SĂ TRAIȚI BINE, ÎN ȚARA LUCRULUI BINE FACUT, MĂI DRAGĂ” așa ne-au amăgit 34 de ani toți președinții care s-au perindat pe la Cotroceni pentru a-i vota. Lozincile politice reprezintă adesea reflexia dorințelor și aspirațiilor unei societăți într-un moment specific al istoriei, dorințe și aspirații de care a profitat fiecare politician pentru a înșela electoratul…
- Dorinel Cosma, senator AUR de Botoșani, a solicitat ministrului Muncii clarificări privind situația căminelor sociale din județ și din țarăSenatorul AUR Dorinel Cosma este preocupat în permanență de probleme județului Botoșani și, de această data, parlamentarul a solicitat ministrului Muncii, în cadru unei intervenții în Senat, să transmită clarificări privind situația căminelor sociale din județ și din țară, precum și ce măsuri s-au luat pentru evitarea tragediilor înregistrate anul trecut. Totodată, Cosma a solicitat…
- Marius Lulea: Importurile de ouă din Ucraina – o trădare a guvernului PSD-PNL față de fermierii româniMarius Lulea, prim-vicepreședinte al Alianței pentru Unirea Românilor (AUR), acuză guvernul PSD-PNL de trădare națională prin permiterea importurilor masive de ouă din Ucraina, care amenință să falimenteze fermierii români. El susține că aceste importuri, realizate la prețuri de dumping, subminează economia locală și pun în pericol securitatea alimentară a țării. „Guvernul PSD-PNL a deschis larg…
- Nicolae Ciucă și PNL – Deturnare penală pentru promovarea cărții „Generalului Izmană”. Drumul lor ar trebui să fie spre pușcărieNicolae Ciucă și PNL au ridicat abuzul la rang de artă. Cu un cinism crunt, au pus mâna pe fondurile publice destinate, în teorie, susținerii activității politice de interes public. În practică, aceste fonduri au ajuns să servească promovării unei cărți de „general izmană,” un produs destinat exclusiv glorificării autorului și umflării unui orgoliu deja…