Acum doi ani aproape începusem un articol despre o lege adoptată în Franța. Cine prevedea că subiectul ei va pune, altfel, relația dintre Tehnologie și Educație? Iată începutul:
„Azi, 30 iulie 2018, Parlamentul Franței a aprobat o lege care interzice device-urile digitale în școli. Cu unele excepții, în scop pedagogic, de pildă. Controversată, legea arată, de fapt, eșecul unui tip de educație, neglijat în fața seducției conectării oriunde și oricând. Nu conectarea e problema, ci cum anume s-o folosești bine la școală.”
De câteva luni, sistemele școlare din întreaga lume, practic, sunt forțate să treacă, cu cât mai mult și mai multe, în online. Viteza cu care s-a oficializat această forțare sacrifică, însă, părți din conținutul Educației. Se știe, o lecție, un curs, un seminar trebuie construite altfel pentru a fi accesabile online în comparație cu ce s-a întâmplat până acum. Educația in presentia este deturnată spre metamorfoza ei digitală unde, între probleme, apare și aceea a decalajului care se produce, la mai multe nivele. Dacă soft-iștii produc cu o viteză remarcabilă o mulțume de produse și facilități digitale, obișnuințele multora din corpul profesoral țin de vechiul suport al cunoștințelor și mai puțin de performanța lor în lucrul în online. De multe ori, însă, e exagerată ideea că noile generații sunt foarte competente digital. Corpul profesoral, cum s-a observat nu odată, instruiește prea puțin elevii, studenții în folosirea instrumentelor digitale pentru scopul învățării. Observațiile nu sunt valabile numai pentru noi, aici. Dacă este evidentă ușurința cu care elevii și studenții adoptă lucrul cu un computer, un laptop, o tabletă, de multe ori asta e în vederea socializării în rețea sau unor căutări care să răspundă unor curiozități etc. Efortul lor e dirijat în mai mică măsură spre folosirea device-urilor, un telefon mobil (de care nu se despart!) în scopurile învățării. Am făcut și eu, ca și alți colegi și colege, micul exercițiu al încurajării lor în vederea folosirii mobilului pentru a obține o informație specializată în timpul interacțiunii noastre. Nu odată au fost surprinși. Alteori …am fost surprins eu căci o și făcuseră deja imediat după ce a apărut problema!
Trecerea conținuturilor didactice în online cere imaginație, creativitate și un alt mod de a interacționa. Prea puțini dintre noi, și în pre- și în universitar, am fost/suntem antrenați în a face așa ceva, necum în a fi performanți. Și atunci: de ce nu este creat un program național în Educație exact în acest scop? De ce nu? Desigur, e mai simplu să disponibilizezi bani pentru a cumpăra tablete, computere și a le pune la dispoziția elevilor. Nu spun că e inutil. Spun că, încă odată, se încurajează, se dezvoltă decalaje. Nivelul de civilizație, cultură nu e același pentru membrii aceleiași categorii: elevi, studenți, profesori. Trecerea în online scoate în evidență carențe serioase, de la simpla folosire a celor mai simple instrumente digitale, aplicații etc. până la inapetența, rezistența în fața forțării noului modului de „predare”.
Nimeni nu poate evalua acum consecințele pe termen scurt și mediu urmând deciziei multor universități din lume de a dispune brusc metamorfoza pachetelor curriculare, a modului admiterii, a evaluării.
Apar deja mari probleme privind vulnerabilități ale integrității academice, creșterea sentimentului de izolare care mimează colectivitatea, și creșterea afecțiunilor ochiului, cu consecințe asupra dinamicii cerebrale, urmare a „consumului” excesiv de ecran. Va crește, desigur, disconfortul poziției fizice statice în fața laptopului, cu consecințe generate de mobilitatea tot mai redusă. Degeaba semnalele de alarmă apărute indică inconveniente majore generate de regimul restricțiilor în pandemie. Ideea că pot fi îmbinate online-ul cu in presentia nu esste încă parte a unei strategii în condițiile unei conviețuiri forțate cu virușii noi. Populația țintită de procesul educațional e împinsă grăbit într-o nefirească, disarmonică priză a digitalului provocând o extracție majoră din procesul firesc al formării și transmiterii cunoștințelor în vederea stimulării modului propriu de a gândi.
Însuși modul comunicării se schimbă acum. Fără să știm cu precizie dacă e bine sau nu, dacă nu facem decât să răspundem superficial într-o situație de criză. În universitate, schimbarea structurii conținuturilor ar trebui să atragă și schimbarea modului evaluării. Încă se vorbește puțin despre asta. Și astfel, încă odată, decalajul se mărește: între obiectivele învățării, care sunt formulate pentru situația normală a parcursului educațional, și obiectivele care, acum, ar trebui puse în acord cu folosirea extensivă a online-ului. Dacă a folosi resursele digitale și întreaga ofertă în online pare la îndemână, nu la fel e și cu resursele Educației. Ca orice sistem, și aceasta are o forță inerțială care poate fi dinamizată printr-un șoc. Când Educația se predă aproape necondiționat online-ului, pentru că e, administrativ, o operațiune „mecanică”, deși ar putea fi intens creativă și generatoare de resurse, relația fundamentală între „actorii” săi e deturnată. Ar trebui cercetat spre ce? „Mașina” și umanul nu sunt incompatibile. La fel Inteligența Artificială și cea Naturală. Și-au mai dat mâna. În Educație, însă, atenția e spre ce se întâmplă cu umanul. Când presiunea crește pentru a acredita uniform ideea de users, cuantificabilă în societățile de consum, e de văzut dacă nu cumva ei/ele devin, pe nesimțite, losers. Se știe, când ceva se câștigă, altceva se pierde.
Articol aparut pe blogul autorului
Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro
Preluat: http://www.contributors.ro/editorial/viteza-tehnologiei-viteza-educa%c8%9biei-despre-un-decalaj/
- Panică la USR: Nici Lasconi, nici Nicușor nu reușesc să strângă semnăturile pe buneHaos total în USR! După ce s-au împărțit pe teren pentru a aduna semnături, taberele Lasconi și Nicușor Dan se confruntă cu o realitate dură: românii nu-i mai vor. În ciuda eforturilor disperate, nici primărița de la Câmpulung, nici primarul Bucureștiului nu reușesc să strângă numărul necesar de semnături în mod cinstit. Pe teren, atmosfera…
- Ciolacu, dacă n-ai legătură cu reținerea lui Georgescu, demisia. No excusesHai să fim sinceri: când sistemul lovește, nu o face din greșeală. Reținerea lui Călin Georgescu nu e un accident, e un semnal. Un semnal că dacă deranjezi prea mult, ești scos din joc. Ciolacu joacă teatru, se dă nevinovat. Ok, atunci arată-ne. Fă ce-a făcut Iohannis. Demisia. Fără scuze. Românii nu mai înghit propaganda.…
- Deputatul AUR Petre Pușcașu cere clarificări de la ANRE privind amenzile aplicate în 2024Deputatul AUR de Prahova, Petre Pușcașu, a adresat o interpelare oficială președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), George Niculescu, solicitând transparență în ceea ce privește amenzile aplicate în anul 2024 și măsurile luate pentru protecția consumatorilor. ANRE, autoritate independentă, dar sub control parlamentar ANRE este o autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică,…
- Sistemul provoacă intenționat furia poporului prin reținerea lui Georgescu. Care sunt adevăratele interese? Cui folosește haosul din România?Într-o țară normală, o reținere trebuie să aibă o bază legală solidă, dovezi clare și un proces transparent. În România, sistemul acționează pe principiul „ridicăm întâi, inventăm motive după”. Reținerea lui Călin Georgescu este o provocare clară, o mișcare disperată a unui regim care nu mai are altă soluție decât represiunea. Dar întrebarea esențială rămâne:…
- Surse. Ciolacu intenționează să se retragă din viața publică. Ar pleca și acum, dar trage sistemul de elMarcel Ciolacu ar vrea să plece. Să se retragă discret, cu pensia asigurată, să se facă uitat printr-un post călduț pe la vreo instituție internațională sau pe lângă vreun mare jupân al PSD-ului. Dar nu poate. Sistemul nu-l lasă. Încă mai e nevoie de el ca să ducă la capăt ce-a început – adică să…
- „Prima Casă” nu mai reflectă realitatea pieței imobiliare. Plafonul trebuie majoratProgramul „Prima Casă”, odinioară un instrument esențial pentru accesul tinerilor la locuințe, a devenit ineficient în contextul actual al pieței imobiliare. Plafonul de 70.000 de euro este insuficient pentru achiziția unui apartament într-un oraș mare precum București sau Cluj, unde prețurile au crescut semnificativ în ultimii ani. Specialiștii din domeniul imobiliar subliniază că „o creștere…
- Deputatul Robert Alecu (AUR) solicită INS date date privind statutul rudarilor și băieșilor în recensămintele din România pentru o înțelegere mai bună a realităților etnice și lingvistice din terenDeputatul Robert Alecu (AUR) a adresat o interpelare oficială președintelui Institutului Național de Statistică (INS), Tudorel Andrei, prin care solicită date statistice privind persoanele înregistrate cu apelativele rudari și băieși la recensămintele generale ale populației. Aceste informații sunt esențiale pentru o înțelegere mai clară a realităților etnice și lingvistice din România, având în vedere dezbaterile…
- Petrișor Peiu (AUR): „Sistemul Garanție-Returnare – cel mai mare abuz împotriva consumatorilor din ultimii 35 de ani!”Senatorul AUR Petrișor Peiu trage un semnal de alarmă asupra unui „mecanism de spoliere” girat de statul român în favoarea unor interese private – Sistemul Garanție-Returnare (SGR). Acesta afirmă că milioane de consumatori sunt obligați să muncească gratuit pentru un cartel format din producători de băuturi și mari lanțuri de magazine, în timp ce statul…
- Căderea Mutului. Ciuma politică nu a fost eradicatăA plecat. Cu o moacă acră, cu ochii ficși, cu o frază seacă, fără pic de remușcare, a părăsit scena. Klaus Iohannis, omul care s-a crezut mai presus de vot, de Constituție, de bun-simț, a fost în sfârșit expediat din funcția pe care o agăța ca un lipitor de fruntea României. Nu pentru că ar…
- Buget. Ordinul Verificatorilor de Proiecte și Experților Tehnici cere fonduri pentru modernizarea spitalelorOrdinul Verificatorilor de Proiecte și Experților Tehnici în Construcții atrage atenția asupra stării critice a spitalelor din România și solicită fonduri pentru modernizarea acestora. Marea majoritate a unităților medicale funcționează fără a îndeplini condițiile minimale, punând în pericol atât pacienții, cât și personalul medical. Lipsa investițiilor în infrastructura medicală a dus la o situație alarmantă,…