Războiul lui Nicușor Dan cu Gabriela Firea


Miroase a campanie electorală. Pe alocuri și pute. Gabriela Firea bate studiourile televiziunilor și se pozează în tot soiul de ipostaze de binefăcătoare. Se vrea la Primăria Bucureștilor cu orice preț. Încă nu știm ce au decis Marcel Ciolacu și PSD-ul cu dînsa și cu Pandele. După unele surse, distanța între cele două vedete ale PSD începe să crească. Dacă într-un sondaj plătit de Firea, fosta primăriță este egală cu Nicușor Dan, vă dați seama la ce distanță se află unul de altul.

De cealaltă parte, Nicușor Dan dă semne că vrea să iasă din muțenia politică în care supraviețuit pînă acum. Adică să iasă la atac. Mai zilele trecute, primarul supersilențios a făcut o plîngere la DNA și a postat pe Facebook următorul text:

Am transmis DNA o sesizare cu privire la aspecte nelegale identificate de Corpul de Control al Primarului General în verificarea efectuată la STB.

Obiectul sesizării este achiziția de tramvaie noi din gama de 18 metri printr-o procedură demarată de STB în anul 2019 și încheiată în anul 2020 cu declararea firmei Electroputere VFU Pașcani drept câștigătoare a licitației.


Întrebările la care sunt sigur că bucureștenii ar dori să afle răspunsul sunt:

1.De ce conducerea STB reprezentată de la acea dată a continuat demersurile pentru finalizarea procedurii de achiziție, deși la momentul aprobării raportului de procedură nu avea alocate fondurile necesare în conformitate cu prevederile legale?

2. De ce STB a decis încă din anul 2019 să achiziționeze tramvaie de 18 metri în contextul în care fluxul de călători ar justifica o nevoie de tramvaie mai lungi?

Opțiunea STB a fost pentru VFU Pașcani care aducea componente din Rusia și vindea apoi la prețuri majorate.

Situația de fapt este agravată și de faptul că VFU Pașcani a introdus în instanță o cerere de penalități în valoare de 1% pe zi din valoarea contractului până la încheierea contractului cu STB.

Care este explicația acestei plîngeri? În momentul organizării licitației pentru cele 40 de tramvaie de 18 m, STB și Primăria Capitalei nu aveau prevăzute în buget sumele pentru o asemenea investiție. În ciuda acestui fapt, primărița de atunci Gabriela Firea a insistat pentru organizarea ei și firma Electroputere VFU Pașcani (în spatele căreia se afla Gruia Stoica) a devenit cîștigătoarea licitației. VFU Pașcani și Gruia Stoica mizau pe cooperarea cu o firmă rusească, furnizoare de echipamente super ieftine.

Ce s-a întîmplat? Fără bani pentru contract, cîștigătorii licitației au dat în judecată STB și, ca la noi, au cîștigat o despăgubire de 1% pe zi.

Site-ul Mobilitate.eu prezintă situația și decizia Secției a IX de Contencios administrativ și Fiscal:

STB SA este obligată de instanță să semneze contractul și să achiziționeze cele 40 de tramvaie noi licitate în 2020. STB SA și Primăria Capitalei au lansat în septembrie 2019 licitația pentru ” Tramvaie noi din gama de 18 m cu podea total coborata” , în valoare de 769 milioane de lei. Pe data de 13.12.2019 a fost încheiată perioada de depunere a ofertelor, acestea fiind depuse de Astra Vagoane Arad (în asociere cu CRRC) și Electroputere VFU Pașcani, în final în 2020 contractul fiind atribuit Electroputere VFU Pascani. Tramvaiele la momentul licitației au fost achiziționate pentru înlocuirea vechilor tramvaie Tatra T4R pe liniile cu capacitate redusă de transport.

Totuși, din cauza problemelor bugetare, STB SA a decis să suspende finalizarea procedurii, adică semnarea contractului și achiziția lotului de 40 de tramvaie. A urmat o serie de procese între STB SA și Electroputere VFU Pascani, iar săptămâna aceasta a fost dată soluționarea finală de către Judecătoria Sectorului 1.

Astfel, decizia în ultimul proces, este vorba de o decizie finală, este următoarea:


Tip solutie: Admite cererea


Solutia pe scurt: Admite cererea de încuviinţare a executării silite. Încuviinţează executarea silită în temeiul titlului executoriu Decizia nr. 359/C5/75 din data de 19.02.2021 pronunţată de CNSC, definitivă prin Decizia civilă nr. 969/20.04.2021, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IX-a de Contencios Administrativ şi Fiscal, pentru obligaţia de a finaliza procedura de atribuire a contractului de achiziţie sectorială, având ca obiect Tramvaie noi din gama 18m cu podea total coborata, la care se adaugă orice accesorii, actualizări ?i cheltuieli de executare silită ar putea rezulta sau calcula în cursul executării silite. Fără cale de atac. Pronunţată azi, 17.02.2022, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin intermediul grefei instanţei.


Document: Încheiere finală (dezinvestire) 17.02.2022”

(mobilitate.eu)

Totuși, banii pentru achiziția celor 40 de tramvaie de 18 metri (despre care Nicușor Dan spune că erau prea scurte și nu foloseau la mare lucru) nu există iar STB ar fi obligată să deruleze contractual și să plătească despăgubiri.

Unii spun că Nicușor Dan se pregătește să o întrebe pe Gabriela Firea pe ce a cheltuit cele 4,17 miliarde de euro în trei ani de mandat? Întrebarea este validă cîtă vreme, la instalare, Nicușor Dan a preluat doar trei contracte?

Se pare că Nicușor Dan începe să prindă glas și să scoată la iveală argumente. A vorbit puțin, dar a început derularea a 150 de contracte importante pentru București.

Nu am nici o îndoială că războiul pentru banii Capitalei continuă din ce în ce mai dur, indiferent dacă intervine DNA-ul sau primește ordin să cerceteze cu privirea la Lună.

Preluat: https://www.cotidianul.ro/razboiul-lui-nicusor-dan-cu-gabriela-firea/

Lasă un răspuns