De ce copiii se recuperează mai repede decât adulții în urma unor leziuni cerebrale?
Ați observat vreodată că copiii și adulții par să gândească diferit? Poate exista un motiv întemeiat pentru asta. Nu se bazează pe aceleași părți ale creierului pentru a procesa cuvintele. Aceasta este constatarea unui nou studiu.
Creierul nostru se schimbă în multe feluri pe măsură ce creștem. Acum cercetătorii au arătat că aceasta include modul în care creierul se ocupă de cuvinte. Copiii mici și adolescenții își folosesc ambele părți ale creierului pentru a înțelege limbajul. Dar pe măsură ce ne apropiem de maturitate, creierul folosește doar partea stângă pentru această sarcină. Trecerea de la procesarea limbajului față-verso la o față are loc treptat. Începe în timpul în care învățăm să vorbim. Se termină când avem aproximativ 19 ani .
Noua descoperire ar trebui să ajute știința să înțeleagă mai bine capacitatea creierului de a se adapta, spune William Gaillard. Această abilitate de a se modifica și re-cabla în sine este cunoscută sub numele de „plasticitate” a creierului. Gaillard este un medic care a lucrat la studiu. El este neurolog la Spitalul Național pentru Copii din Washington, DC. El spune că știind mai multe despre această plasticitate ar putea ajuta pacienții atât tineri, cât și bătrâni, în viitor.
Elissa Newport, care a condus studiul, consideră, de asemenea, interesant faptul că copiii au centre de vorbire de ambele părți ale creierului. Poate ajuta la explicarea de ce copiii tind să se vindece mai repede și mai complet de leziuni cerebrale. Neurolog, Newport conduce Centrul pentru Plasticitatea Creierului. Se află la Centrul Medical al Universității Georgetown din Washington DC
Învățarea modului în care funcționează creierul
Timp de sute de ani, oamenii de știință au aflat despre creier observând oamenii care se vindecau după leziuni. Mulți cu o leziune pe partea stângă a creierului au avut probleme în înțelegerea sau utilizarea cuvintelor. Din aceasta, medicii au argumentat că creierul stâng trebuie să gestioneze vorbirea și limbajul. Nu știau, totuși, dacă centrele de vorbire și limbaj erau de această parte în toată lumea. Și cercetătorii au observat cu siguranță că copiii au depășit adesea mai multe leziuni ale creierului decât adulții. Pur și simplu nu știau de ce.
Cercetătorii de astăzi au acces la instrumente de înaltă tehnologie care pot intra în creier. Imagistica prin rezonanță magnetică funcțională (RMN) este una dintre ele. Cu acest instrument, cercetătorii pot studia creierele sănătoase și care lucrează fără a provoca daune. În noul studiu, echipa a folosit RMN pentru a urmări creierele în acțiune, în timp ce 39 de copii și 14 adulți au încercat să înțeleagă propozițiile.
Fiecare scanare RMN a produs mai multe imagini ale creierului. Petele de culoare din fiecare imagine evidențiau ce părți ale creierului primeau cel mai mult sânge. Acesta este un semn că au fost pornite și active.
Spre surprinderea cercetătorilor, partea stângă a creierului nu a fost singura parte care s-a aprins la copii. Ambele părți au devenit active atunci când cei mai mici copii au încercat să înțeleagă o propoziție. Această activitate din creierul drept a început să scadă la copiii care erau mai în vârstă. Până la vârsta de 19 ani, nicio activitate nu a apărut în dreapta. Toate procesările vorbirii și limbajului au avut loc acum doar în stânga.
Dacă ambele părți ale creierului lor pot fi introduse, acest lucru poate explica de ce leziunile cerebrale stângi nu sunt adesea la fel de paralizante la copiii mici ca la adulți.
Alte echipe fac cercetări în zonele creierului care procesează viziunea și memoria. Gaillard spune că echipa la care lucrează el și Newport este dornică să-și combine rezultatele cu munca unor astfel de grupuri pentru a obține o „hartă mai completă” a modului în care funcționează creierele.
Sam Wang este neurolog la Universitatea Princeton din New Jersey. De asemenea, el a scris o carte de știință populară despre cum crește mintea noastră. Wang nu a luat parte la noul studiu, dar consideră că este cu adevărat interesant faptul că copiii procesează limbajul ca „întrerupători mentali”.
Sursă text: sciencenewsforstudents.org
Sursă foto: missouriwestern.edu