Suntem foc de talentați la ignorat probleme mari și la umflat sentimente, vinovății și urgențe. Avem o lege de combatere a antisemitismului? Avem! Este Legea 157/2018. De unde și pînă unde, în plină presiune economică și sub presiunea războiului din Ucraina, parlamentarii români se agită să introducă modificări de legi, să inventeze proceduri și mecanisme care trimit toate la libertatea de exprimare.
Facem astfel o primă dovadă că ne pricepem și la fentat războiul și la ecranat bombardamentele. Și că ne enervează libertatea de exprimare mai tare decît invadarea Ucrainei.
Săptămîna trecută a fost depistat primul pas pentru înființarea unei platforme informatice destinată să depisteze știrile false. Fără platformă informatică, Raed Arafat nu poate prinde iepurii dubioși care aleargă pe site-uri în zilele tensionate de Războiul din Ucraina. Acum ne trezim că ne doare la procedură și de instigarea la ură.
Care instigare la ură, fie vorba între noi, era prevăzută de Codul Penal.
Ne putem aștepta și la alte minuni de la Comisia juridică a Camerei Deputaților, condusă, mai nou, de personajul numit Laura Cătălina Vicol-Ciorbă. Aflată în campanie de salvare a unor personaje cu dosare ca niște pietre de moară la gît și la glezne (Elena Udrea și Ioana Băsescu etc), avocata cu „opera” de comentator tv (nu juridică!) și cu unele conexiuni în lumea interlopă este cea care susține desființarea prescripției speciale de 14 ani și revenirea în Codul de Procedură Penală la prescripția obișnuită due 7 ani. Cu această modificare șoc, o șmecherie juridică, un întreg lot de clienți și de făptuitori ai regimului Băsescu ar scăpa de belele. Și, astfel, s-ar îngropa definitiv toate nelegiuirile comise în Epoca Marinarului.
Ce semnează madam Vicol-Ciorbă împreună cu o altă „somitate” a dreptului românesc, Ringo Dămureanu, președinte al Comisiei pentru Constituționalitate?
O modificare epocală!
Au întocmit un Raport comun cu cîteva modificări prevăzute în Anexă prin care denumire marginală Instigarea la ură şi discriminare a devenit incitare la ură și discriminare. Iată capodopera rezultată din mintea reunite a celor două comisii:
”incitarea publicului, prin orice mijloace, la violență, ură sau discriminare împotriva unei categorii de persoane sau împotriva unei persoane pe motiv că face parte dintr-o anumită categorie de persoane se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.”
Ce vor legiuitorii și gînditorii noștri de drept?
Să incrimineze mai viguros ura și discriminarea. Probabil, pentru că așa dorește președintele Iohannis, supărat de adjectivele și calificările cu care este gratulat de cel puțin o parte din populație, dar mai ales de presă. Ce să înțelegem? Că politicienii români, inclusiv președintele României se simt neprotejați prin dezincriminarea ultrajului și a calomniei? Că vor să arate partenerilor euro-atlantici cît de vigilenți suntem noi cu ura și „categoriile”?
Vicol-Ciorbă are treabă cu categoriile!
Sunt tare curios cum le definește în termeni juridici și din cîte categorii consideră că fac parte.
Am citit un comentariu aparținînd unui jurist priceput. Îl reproduc:
”Deşi conţinutul juridic al incitării la ură sau discriminare este diferit faţă de cel al instigării la discriminare, aceste două infracţiuni, în esenţă, interzic o aceeaşi conduită antisocială”.
Ce pățesc eu dintr-o anumită categorie (jurnalist) dacă scriu că modificarea de mai sus strică toată Ciorba juridică din Codul Penal și îi încurcă pe judecători?
Preluat: https://www.cotidianul.ro/instigare-la-ura-si-la-prostie/