Îi înțeleg pe toți plasticienii care îl pizmuiesc pe Ioan Bolborea. Puțini artiști sunt gata să-și scoată pălăria în fața unui coleg. Și scriitorii, și muzicienii, și pictorii, și sculptorii trăiesc rivalitatea pînă la sînge. Bolborea a ridicat mai multe lucrări decît au izbutit mulți dintre colegii săi și asta a stîrnit resentimente. Nu știu dacă i-a întrecut pe Mihai Buculei sau pe Florin Codre. Dar nu lucrările sunt cauza, ci contractele. Omeneasca și nevindecabila slăbiciune se află la baza unui scandal care se tîrăște de ceva vreme prin tribunale, care a lăsat destui oameni fără o pîine și care duce un artist român în pragul disperării.
Sculptorul Ioan Bolborea a învins Primăria Capitalei
Pentru că Primăria Capitalei a pornit pe calea fanteziilor economico-sociale ale Gabrielei Firea, municipalitatea a intrat în criză de fonduri. După cheltuielile pentru concerte, pentru excursii, pentru inseminări artificiale, pentru dotare de companii abia înființate, municipalitatea a cheltuit sume enorme și a încercat să se echilibreze renunțînd la anumite proiecte culturale. Poeta de ocazie Gabriela Firea a decis să oprească proiectul și contractul pentru Monumentul Unirii, cu ocazia Centenarului sărbătorit în 2018, lucrare ce fusese contractată a fi ridicată în Piața Alba Iulia, la extremitatea Bulevardului Decebal, în oglindă cu Palatul Parlamentului. Încercarea Primăriei Capitalei de a stopa contractul de amplasare a monumentului s-a lovit de instanțe. Ioan Bolborea a avut cîștig de cauză într-o primă instanță. Pericolul de a repeta același lucru și într-o hotărîre definitivă i-a provocat fiori reci primăriței. Responsabilă de decizia luată, Gabriela Firea devenea responsabilă și de pagubele produse din nerespectarea contractului.
Centenarul fumurilor patriotice
Așa a început marele proces inițiat de Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic (A.M.P.T.) care, în esență, reclamă că statuile lui Bolborea ar fi turnate dintr-un material mai puțin rezistent și mai ieftin care ar ascunde o pagubă pentru municipalitate. Pe neașteptate, o mare parte din presă a luat foc, încinsă și de resentimentele celor care au amplasat (contractat) mai puține lucrări în București. Astfel, a pornit o campanie anti-Bolborea cum n-a mai văzut arta românească de la introducerea lucrărilor lui Brâncuși în America. Ziariștii de politică și susținători ai primăriței au devenit esteticieni și critici de artă, cetățeni revoltați și urbaniști de ocazie. Adversarii operei lui Bolborea se ascund în spatele unui interes public demn de Caragiale. Cică statuile acestuia ar fi din alamă, se defectează (vezi scandalul cu coada lupoaicei de pe treptele Muzeului Național de Istorie, ruptă de un bețiv),sunt prea multe etc.
De la acuzațiile din presă s-a ajuns ca atelierul lui Bolborea să fie invadat de polițiști și de procurori, să se instituie sechestru pe toate lucrările, sculele și celelalte bunuri din atelier, să fie percheziționate telefoanele și ridicate înscrisuri și să înceapă o cercetare demnă de același IL Caragiale. Experții comisiei au fost trimiși la prelevat pilitură de la materialul din toate statuile din București și au organizat o cercetare spectrometrică. Ce conțin statuile lui Bolborea? Mai mult zinc sau staniu? Care este mai ieftin la piața de metale? Cu cît se dă kilogramul de bronz și kilogramul de alamă? Nu și-au imaginat că sunt cam de același preț și că uneori alama poate fi mai scumpă decît bronzul. Cuprul din statuile lui Bolborea conține mai mult staniu sau mai mult zinc? Și de la ce procent din compoziție păcălesc ele primăria, inclusiv eternitatea?
Primăria Bucureștilor, ajunsă în cea mai proastă situație din istoria sa în mai toate domeniile care țin de calitatea vieții în Capitală, duce acum prin AMPT o luptă oarbă. Vrea despăgubiri și condamnări pentru compoziția statuilor lui Bolborea cu scopul de a bloca procesul civil născut din stoparea contractului pentru Monumentul Unirii din Piața Alba Iulia.
Într-o declarație dată la Parchet, Ioan Bolborea zice:
”În ceea ce privește noțiunea de bronz arăt că toate lucrările pe care le-am executat, atât cele care fac obiectul cauzei cât și cele care nu fac obiectul cauzei, au fost executate din bronz,astfel cum am învățat la facultate aspectele tehnice legate de acest material și de compoziție. Pentru definiția de specialitate a materialului bronz, depun azi la dosarul cauzei extrasul din lucrarea ”Artă și Tehnologie, Sculptura în bronz”, Editura Unarte și, totodată, fac trimitere la concluziile expertului recomandat Popescu Cătălin”.
Multe aberații au marcat istoria Bucureștilor. Și toate au avut la bază tradiționala mîncătorie românească. De data aceasta, s-a adăugat și prostia și ridicolul!
Cică alama este mai slabă în fața eternității!