Sorin Mateescu (AUR): accizele la combustibili, impuse de Ministerul Finanțelor, pun presiune pe inflație. Solicitare expresă către ministrul Câciu

Pe fondul scumpirilor recente la pompă și a oscilării prețului barilul de petrol în funcție de jocurile de culise ale pieței (între OPEC, Rusia, SUA și UE), senatorul AUR Sorin Mateescu propune ministrului Finanțelor, Adrian Câciu, o schemă de reducere a accizelor pentru a nu exista presiune pe inflație și pe prețurile care explodează. Mateescu solicită un raport care să prezinte viitoarele acțiuni ale Ministerului Finanțelor, dar și situația economico-financiară a României în contextul oscilațiilor prețului la barilul de petrol pe piața românească.

De ce Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor Publice, nu reduce accizele aplicate prelucrării țițeiului și furnizării de combustibil sub formă de motorină sau benzină, timp de 6-9 luni, pentru a nu exista presiune pe inflație și pe prețurile care explodează, indirect, din cauza acestor accize la combustibili? Care sunt explicațiile și la ce să ne așteptăm în lunile următoare de la nivel ministerului pe care îl coordonați, în contextul scăderii puterii de cumpărare a românilor cu venituri sub 6000 lei/lună și ce măsuri aveți în vedere și pentru angajații, din mediul public dar mai ales privat, care au un venit pe familie între 6000 – 10 000 lei/lună, au cel puțin un copil la școală și nu beneficiază de ajutoare sociale ca cei care au minimul pe economie”, a întrebat senatorul AUR Sorin Mateescu.

Accizele la carburanți nu se calculează ca procent din preț, ci ca sumă fixă. Respectiv, fiecare stat stabilește o sumă pe care o percepe la fiecare litru de benzină vândut. Companiile petroliere își stabilesc apoi prețul, ca orice actor economic, în funcție de taxele pe care le datorează statului și de celelalte costuri implicate (transport, depozitare etc.).

În contextul creșterii recente a prețului carburanților, 15 țări din Europa au decis să reducă accizele și/sau TVA-ul sau au gândit pachete de ajutoare sub diverse forme pentru industria transporturilor. În România nu s-a concretizat niciun plan de măsuri, deși ministrul Finanțelor a propus guvernului în februarie scăderea temporară a accizei cu 50%.