Rodica Boancă (AUR): militez pentru reintroducerea repartiției din facultate în sistemul de învățământ. Senatoarea cere investiții în educație

Senatoarea AUR Rodica Boancă militează pentru reîncadrarea tinerilor specialiști în sistemul educațional după modelul din poliție sau medicină. Boancă a prezentat în cadrul conferinței „Proiect de Țară: Educația României” o serie de probleme cu care se confruntă tineri specialiști, oferind mai multe soluții pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ din România.

Militez pentru reîncadrarea în sistemul de învățământ după modelul din poliție, după modelul din medicină. La noi poți deveni profesor doar absolvind doar un curs de psihopedagogie, care este insuficient. În acest moment, în România, nu cred că trebuie să se pună problema: câți bani trebuie să dăm pentru educație?! Tot dacă e nevoie! Propun programe coerente, adaptate zilelor noastre, adaptate competențelor tinerei generații. Auxiliarele și manualele școlare trebuie să fie gratuite, inclusiv caietele școlare. Cred că școlile trebuie să revină în administrația Ministerului Educației, finanțate de către acesta”, a declarat senatoarea AUR Rodica Boancă.

Mai mult, senatoarea AUR critică actualele măsuri propuse de Ministerul Educației, susținând că este alocat un buget prea mic pentru dezvoltarea sistemului de învățământ din România.

În momentul de față, în sistemul de învățământ românesc, resursa permanentă, profesorul, este voit îndepărtat de a îndrăgi sistemul și de a se înfricoșa de a intra în el. Tinerii care termină cu medii onorabile diverse facultăți și universități se feresc să intre în învățământ. De ce? Pentru că salariile sunt foarte mici, iar ignoranța și umilința la care sunt supuși nu poate fi acoperită de bucuria predării la catedră. Cred că modalitatea de a intra în sistem, în momentul actual, nu este cea corectă. În primul rând, lipsa de finanțare pentru salariile profesorilor este, clar, o problemă. Și profesorilor și educației trebuie să li se dea toate mijloacele și să li se ofere toate beneficiile, astfel încât să creadă în ceea ce fac, să iubească ceea ce fac și să se concentreze pe actul predării și nu pe grija zilei de mâine. Nu poți să vii peste un element puternic vocațional și să-l duci către zona de superficialitate”, a punctat senatoarea Boancă.

Potrivit datelor Oficiului European de Statistică Eurostat, din cei 47.414 de profesori din învățământul primar din România, mai mult de jumătate (28.376) aveau, în 2020, vârsta de peste 50 de ani. 7.734 dintre ei aveau vârsta între 55 și 64 de ani, iar 820 predau cu toate că au trecut de 65 de ani. Situația urmează același tipar, cu profesori în vârstă, și în învățământul gimnazial și liceal.

Potrivit experților, nivelul ridicat de îmbătrânire a corpului profesoral reflectă un adevărat fenomen social pe care întreaga economie îl va resimți în următorii 10-15 ani. Potrivit specialiștilor, criza de personal din sectorul educațional poate fi rezolvată, pe termen lung, prin majorarea salariilor în așa fel încât pentru tineri să devină atractiv să urmeze această carieră de dascăl.