Transparență, dar nu la noi: USR, obligat de instanță să facă publice bugetele de publicitate de la europarlamentare și prezidențiale

Uniunea Salvați România (USR) a fost obligată recent de Curtea de Apel București să comunice unei persoane fizice, Jipa Alexandru Ionuț, informaţiile privind „lista firmelor prin care s-au derulat bugetele de publicitate folosite în ultimele două campanii europarlamentare şi prezidenţiale din 2019”.

În 13 decembrie 2019, Jipa Alexandru Ionuț a formulat o solicitare către USR, în care a cerut să i se comunice mai multe informații în temeiul legii 544/2001, anume:

  • Bugetele de publicitate (pe categorii) folosite in ultimele două campanii (europarlamentare si prezidențiale 2019)
  • Lista firmelor prin care s-au derulat acele sume.

La acea cerere, USR a răspuns în sensul că informațiile solicitate se regăsesc pe pagina de internet a partidului USR, la capitolul Transparență organizațională și i-a recomandat solicitantului  consultarea paginii de internet. Solicitantul a efectuat verificările de rigoare, a constatat că pe respectiva pagină sunt postate o serie de informații, însa nu cele care îl interesau, acestea fiind legate de conducerea partidului, hărți, bugetul si execuție pentru 2017-2018.

Jipa Alexandru Ionuț s-a adresat apoi instanței, respectiv Tribunalului Ialomița, care a admis în parte solicitarea, dar,  în mod eronat, a apreciat că în acest caz că o parte din informațiile solicitate ar fi exceptate de la raportare, după cum a menționat rolii.ro.

Instanța de recurs – Curtea de Apel București – a explicat ulterior că Tribunalul Ialomița a făcut confuzie între datele cu caracter personal, protejate de Regulamentul 679/2012 și datele de identificare ale persoanelor juridice, care sunt date publice, potrivit Ordinului nr. 1485/1999 al Ministerului Finanțelor Publice.  Reclamantul solicitase comunicarea informațiilor privind lista firmelor, deci informații privind persoane juridice, și nu persoane fizice. În plus, Curtea de Apel București  a apreciat ca fiind nelegale inclusiv constatările judecătorilor de la Ialomița referitoare la necesitatea acordului persoanelor juridice, un astfel de acord fiind prevăzut, după cum în mod corect a observat reclamantul Jipa Alexandru Ionuț, doar prin raportare la Regulamentul nr. 679/2016 privind protecția datelor cu caracter personal, care se referă tot la persoanele fizice.

În consecință, Curtea de Apel București a decis „să admită recursul, să caseze în parte sentința recurată și în rejudecare, să dispună obligarea pârâtului USR să comunice reclamantului Jipa Alexandru Ionuț, în termen de 30 de zile de la data prezentei decizii”, informațiile solicitate privind „lista firmelor prin care s-au derulat bugetele de publicitate folosite în ultimele două campanii europarlamentare și prezidențiale din 2019”.  Hotărârea a fost pronunţată în data de 25.02.2021 și a fost definitivă.