Senatorul AUR Sorin Mateescu a solicitat Ministerului Educației, la sfârșitul lunii mai a.c., să revină cu o serie de precizări, în contextul în care Sorin Cîmpeanu anunțase că vor fi modificate criteriile pentru Evaluarea Naţională din 2023 pe baza rezultatelor la evaluarea din 2022. În răspunsul transmis cu întârziere, ministerul în cauză refuză să ofere informații precise și neagă faptul că există probleme în școli din cauza supraaglomerări – problemă sesizată de către Sorin Mateescu.
„Am înţeles că vă doriţi introducerea unor noi examene pentru elevi, care să aibă loc între 30 mai şi 10 iunie ale fiecărui an, în care şcolarii să fie testaţi pentru a se putea verifica nivelul lor de pregătire, în condiţiile în care un raport arată că 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc”, a punctat senatorul AUR în solicitarea transmisă ministrului Educației. Sorin Mateescu atrăgea atenția că generaţiile de elevi din clasele a VII-a şi a VIII-a vor fi afectate din cauza măsurilor intempestive şi de moment luate de minister.
Ministerul Educației a transmis că detaliile privind susținerea acestui examen sunt publicate înainte de începerea anului școlar. În plus, ministerul a dat asigurări că se fac eforturi în vederea asigurării celor mai bune condiții pentru elevi:
„nu există nicio unitate de învățământ în România în care se învăță în patru schimburi şi foarte puţine în care se învaţă în trei schimburi. În toate unităţile de învățământ, pentru toate clasele terminale (a VIll-a, a XlI-a, a XIII-a) există preocuparea pentru asigurarea celor mai bune condiţii, desigur în funcţie de conditiile locale, resurse şi infrastructura şcolară existentă”.
De asemenea, potrivit răspunsului comunicat, programele de examen pentru fiecare disciplină sunt actualizate şi publicate anual, înainte de începerea anului şcolar:
„Calendarul Evaluării Naţionale pentru anul şcolar 2022-2023 este stabilit înainte de începerea anului școlar. În plus, pentru a susține procesul de învățământ la nivelul clasei a VIll-a, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ este realizat, încă de la începutul fiecărui an şcolar, un program detaliat, cu elemente caracteristice fiecărei unităţi de învăţământ”.