Ocrotirea drepturilor fundamentale ale copiilor la învățământ de calitate reprezintă principalul obiectiv al senatoarei AUR Rodica Boancă, care readuce în atenția opiniei publice subiectul înlocuirii tezelor cu teste sumative, cu subiect unic la nivel național. Ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, a afirmat că a discutat acest subiect cu părinții, profesorii și cadrele didactice înainte de a lua o decizie.
Rodica Boancă susține că acest dialog a fost, de fapt, intermediat de un ONG care nu are deloc de-a face cu sistemul educațional românesc. În acest context, senatoarea AUR i-a adresat câteva întrebări ministrului Câmpeanu în vederea organizării unei dezbateri sau a unei consultări publice pe această temă.
„Cadrele didactice mi-au comunicat că acest subiect nu le-a fost adus la cunoștință pe niciun canal oficial și că totul e cusut cu ață albă, și vine să ascundă problemele reale ale sistemului educațional. Domnule ministru, la nivelul Ministerului Educației Naționale, au avut loc dezbateri pe tema înlocuirii tezelor cu teste sumative, cu subiect unic la nivel național și cine a luat parte la acestea? Cadrele didactice au fost informate de aceste dezbateri și le-a fost cerută opinia și care credeți că va fi impactul asupra procesului cognitiv al copiilor. Totodată, considerați oportună această schimbare bruscă după cei doi ani de școală online. Din păcate, ceea ce își doresc elevii pare să nu intereseze ministerul, care vorbește în termeni savanți, lipsiți de aplicabilitate”, a declarat senatoarea AUR Rodica Boancă.
Totodată, Boancă susține că modificarea calendarului școlar și scoaterea tezelor fără o dezbatere sau o consultare publică la care să participe cadre didactice, elevi, părinți, este o sfidare la adresa întregii școli românești.
Pe parcursul anului școlar 2021 s-a demonstrat, prin înlocuirea tezelor cu testările sumative, că finalitatea acestora în formula inițială nu exista. Așadar, realizarea unei radiografii a sistemului educațional este necesară, fără a pedepsi elevii din cauza lacunelor cauzate de sistemul online. Tezele s-au dovedit a fi inutile din punctul de vedere al scopului limitat pe care îl au, comparativ cu o testare sumativă la nivel național. Pe lângă acestea, lipsa continuității decizionale este în detrimentul elevilor, cauzând confuzie și panică.