La solicitarea senatorului Sorin Mateescu (AUR), Ministerul Economiei oferă un răspuns privind situaţia angajaţilor de la şantierul Naval Damen-Mangalia

Sorin Mateescu, senator AUR de Constanța, a adus în atenția Guvernului situația dramatică în care se află cei 1500 de angajați ai Șantierului Naval Damen – Mangalia, care vor rămâne fără loc de muncă. Potrivit informațiilor, la începutul august 2023, Damen Holding BV a notificat oficial statul român că nu va mai asigura niciun fel de finanțare și va închide șantierul din Mangalia. Ministerul Economiei a transmis un punct de vedere în care răspunde la fiecare întrebare adresată de către senatorul AUR.

La întrebarea „Ce soluție aveți în vedere pentru evitarea unei catostrofe economico-sociale prin închiderea șantierului care afectează Mangalia, locatităţite Limanu, Eforie şi indirect populaţia zonei care depindea de puterea financiară a angajaţilor de la Damen Shipyards Mangalia – 2 Mai?”, Ministerul Economiei a precizat că partenerii identifică soluţii de afaceri şi comenzi/contracte pentru continuarea activităţii, cu precizarea că Directoratul este îndrituit statutar să procedeze la aceasta.

„În conformitate cu prevederile JVA şi ale Statutului structura acționariatului DSMa este următoarea:

  • Damen Holding B.V. – 49% cotă de participare ta beneficii şi pierderi;
  • Șantierul Naval 2 Mai Mangatia S.A. – 51% cotă de participare la beneficii şi pierderi.

Potrivit normelor tranzitorii la Legea nr. 18712023 pentru modificarea şi completorea Ordonantei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, partenerul olandez beneficiază de menţinerea controlului managerial şi operaţional, acordul de asociere și statutul fiind neschimbate”, se precizează în document.

La întrebarea „Care este situaţia actuală a investițiilor întreprinse de către angajatorul de la Damen Mangalia pentru anul 2023, precum şi ce şanse există pentru salvarea acestui obiectiv economic?”, ministerul în cauză a transmis că, „având în vedere că cererea de structuri plutitoare de oțel, a celor de tip topside şi a navelor dedicate construcțiilor offshore este în creştere, șantierul este preocupat de îmbunătăţirea proceselor şi modernizărilor tehnologice, optimizarea productivității şi minimizarea costurilor”.

Punctul de vedere transmis de către Ministerul Economiei privind situaţia angajaţilor de la şantierul Naval Damen-Mangalia poate fi citit mai jos: