Industria de transport din România, plătită sub media europeană. Ce se întâmplă cu transportatorii români

În următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional. Astăzi, industria de transport rutier de mărfuri din România este plătită sub media europeană, cu sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km. Mai mult, industria de transport rutier de mărfuri nu a inclus în costuri taxarea diurnei. O situație specială este și în cazul constructorilor și a altor întreprinzători. În acest context, pentru elucidarea situației revoltătoare, deputații AUR, Gheorghe Acatrinei și Lucian Pușcașu, se adresează Premierului României:

În toate cazurile, Statul Român are obligația să intervină și să rezolve această problemă. Solicităm să elaborați norme juridice urgente care să rezolve această problemă și după caz, o nouă amnistie fiscală. În caz contrar încă un domeniu care aducea venituri Statului Român și firmelor românești va fi falimentar. Răspundeți românilor, dacă autorităţile române au atacat Directiva Europeană la Curtea Europeană de Justiţie pentru apărarea intereselor întreprinzătorilor români și care sunt soluțiile pe care le aveți pentru a rezolva problema industriei de transport în ideea menținerii firmele românești competitive și pentru ca diurnele salariaților detașați în străinătate să nu fie impozitate„, declară deputații AUR.

Subiectul încadrării diurnei ca venit salarial este unul dezbătut intens de transportatorii români în ultimele luni. După ce a fost lăsată pe cont propriu de ani de zile și a dus greul economiei pe timpul pandemiei, industria transporturilor este hărțuită de autoritățile de control fiscale, care au decis reîncadrarea diurnelor acordate șoferilor ca venituri de natură salarială și impozitarea acestora cu impozit pe venit și contribuții sociale.

Autoritățile statului au dezinformat organismele profesionale ale transportatorilor și constructorilor prin recalificarea diurnei ca venit salarial ceea ce este o situație unică în Uniunea Europeană și împotriva unei conduite normale a reprezentanților statului.

În acest context, controalele realizate în ultimele luni la firme de transport rutier, care au avut ca și consecință reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială, produc o îngrijorare maximă în rândul firmelor de transport rutier din România, mai ales în lipsa unor informații publice transparente clare, care să constituie o referință neinterpretabilă, atât pentru agenții de control, dar și pentru firmele controlate.

În luna iunie, transportatorii au solicitat Guvernului clarificarea situației impozitării diurnei plătite șoferilor profesioniști români care operează transport rutier internațional, pe fondul controalelor ANAF care au vizat reîncadrarea diurnei ca venit salarial și plata impozitelor și contribuțiilor aferente retroactiv pe 5 ani.