Deputații AUR Mihail Albișteanu și Cristian Ivănuță au sesizat autorităților deficiențele transportului feroviar. Ce răspuns au primit din partea Ministerului Transporturilor

La finalul lunii noiembrie, deputații AUR Mihail Albișteanu și Cristian Ivănuță au sesizat Ministerului Transporturilor problemele transportului feroviar din România. Cei doi parlamentari au atras atenția asupra faptului că lipsa investițiilor în întreținerea și modernizarea rețelei feroviare și managementul defectuos au generat o serie de deficiențe ce pun în pericol siguranța călătorilor și eficiența transportului feroviar. Aceștia au solicitat ministrului Sorin Grindeanu să transmită ce măsuri vor fi luate pentru a remedia aceste probleme, astfel încât călătorii să circule în condiții de siguranță.

Printre problemele sesizate de către cei doi deputați se află:

  1. Starea precară a șinelor de tren și a componentelor acestora: lipsa investițiilor în înlocuirea sau reparația șinelor de tren poate duce la apariția unor defecțiuni grave care pun în pericol siguranța călătorilor și a personalului feroviar.
  2. Defecțiunile la garniturile de tren: neîntreținerea corespunzătoare a garniturilor de tren poate duce la apariția unor defecțiuni neașteptate, cum ar fi incendiile, cum s-a întâmplat în incidentul de pe ruta Iași-Tecuci.
  3. Probleme legate de vechimea componentelor: componentele vechi, precum locomotivele, vagoanele și șinele, pot prezenta riscuri semnificative din cauza uzurii și a lipsei de modernizare.
  4. Deficiențe la mecanismele de fixare a șinelor: problemele la mecanismele de fixare pot contribui la degradarea infrastructurii feroviare și la creșterea riscului de accidente.
  5. Lipsa unei monitorizări adecvate: spre exemplu, probleme legate de lipsa unui sistem eficient de monitorizare a infrastructurii feroviare, care ar putea preveni sau detecta deficiențele înainte de a avea loc incidente majore.

Ca urmare a demersului făcut de către cei doi parlamentari ieșeni, Ministerul Transporturilor a transmis un punct de vedere comprehensiv în care sunt menționate măsurile ce urmează să fie întreprinse, precum și detalii despre statusul proiectelor demarate de minister și sumele necesare realizării lor.

Potrivit informațiilor, obiectivele din sectorul feroviar sunt aliniate tendințelor europene de protecţie şi conservare a mediului, dar şi de atenuare a modificărilor globale cauzate de schimbările climatice (Green Deal). Astfel, un obiectiv strategic, stipulat și în cadrul Master Planului General de Transport al României, se referă la transferarea, până în anul 2030 a unui procent de 30% din transportul rutier de mărfuri pe distanța de peste 300 km, către alte moduri de transport, cum ar fi transportul pe calea ferată, sau pe căite navigabile.

De asemenea, în perioada 2023-2027, se află în stadiul de implementare şi/sau pregătire licitaţii, proiectele majore de lucrări pe următoarele tronsoane:

  • km. 614 Simeria;
  • Caransebeş – Timişoara Arad;
  • Cluj-Napoca – Episcopia Bihor;
  • Braşov – Sighișoara;
  • Bucureşti Nord – Giurgiu etapa 1 (redeschiderea circulaţiei pe podul de peste râul Argeş);
  • Bucureşti Nord – Giurgiu etapa a 2-a;
  • Port Constanţa;
  • Constanţa – Mangalia;
  • Răduțești – Giurgiu;
  • Predeal – Braşov, etc.

Stadiul proiectelor poate fi consultat accesând link-ul – https://cfr.ro/monitorizare-proiecte-fonduri-ue/. În context, ministerul a precizat că, în ceea ce priveşte fondurile aprobate de Comisia Europeană pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii feroviare din România, aferente perioadei 2021-2027, au fost acordate:

  • 3.480.000.000 EUR, prin PNRR;
  • 2.549.000.000 EUR, prin Programul Transport 2021-2027;
  • 879.000.000 EUR, prin programul CEF 2021-2027.

De asemenea, în ceea ce privește îmbunătățirea calității serviciilor feroviare, există o serie de măsuri asumate prin PNRR ce au ca termen de finalizare anul 2026. Ministerul speră ca prin investiții în infrastructură și prin achiziționarea materialului rulant, va crește numărul călătorilor cu o medie de 25% faţă anul 2021.

Detaliile despre proiectele aflate în derulare se regăsesc în răspunsul oficial transmis de Ministerul Transporturilor, care poate fi accesat mai jos.