Asociaţia Secretarilor de Municipii a adresat o petiţie prim-ministrului Florin Cîţu şi ministrului Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Administraţiei Cseke Attila, referitoare la intenţia de a transforma funcţia publică de secretar general al unităţii administrativ teritoriale (SG UAT), din ”funcţie publică de conducere specifică în funcţie numită, cu mandat limitat la maxim 6 ani, reînnoit la 3 ani”, solicitând ”încetarea de îndată a unor astfel de demersuri care vor destabiliza, cu siguranţă, administraţia publica locală şi vor încălca principiile funcţiei publice: stabilitate şi legalitate”. Petiţia este lansată în condiţiile în care premierul şi-a anunţat intenţia de a discuta acest subiect în şedinţa de luni a coaliţiei, în contextul reformei din administraţia publică.
”Secretarii Generali ai Municipiilor din România dezaprobă demersurile neconstituţionale şi neprincipiale cu privire la introducerea oricărui fel de mandat, limitat în timp, pentru Secretarii Generali ai U.A.T. -urilor din România. Intenţia dumneavoastră, Domnule Premier, va avea ca urmare destabilizarea funcţiei publice de Secretar General, încălcarea principiilor legale şi morale (profesionalism, imparţialitate şi independenţă, libertatea gândirii şi a exprimării, prioritatea interesului public, supremaţia Constituţiei şi a Legii, asigurarea egalităţii de tratament a cetăţenilor), principii pe care o funcţie condiţionată politic le face aproape imposibil de garantat”, afirmă reprezentanţii secretarilor de municipii.
În opinia lor, ”este profund ingrijorătoare şi de-a dreptul dezamăgitoare” declaraţia prin care premierul îşi asumă intenţia de a transforma funcţia publică de Secretar General al unităţii administrativ teritoriale din funcţie publică de conducere specifică în funcţie numită, am adăuga politic, cu mandat limitat la maxim 6 ani, reînnoit la 3 ani.
”Cu atât mai mult cu cât, după modificări legislative indelungate, prin Codul Administrativ, s-a reuşit transformarea funcţiei publice a Secretarului General în funcţie publică de conducere specifică, dând un caracter de stabilitate şi profesionalism, în concordanţă cu rolul deosebit al acesteia – garant al legalităţii în administraţia publică locală, demersul Dumneavoastră este profund incorrect. Definit în Codul Administrativ drept funcţionarul public de conducere care “asigură respectarea principiului legalităţii în activitatea de emitere şi adoptare a actelor administrative, stabilitatea funcţionării aparatului de specialitate al primarului, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale între compartimentele din cadrul acestuia”, Secretarul General al UAT-ului este pe cale, în urma demersurilor dumneavoastră, de a-şi pierde tocmai posibilitatea implementării principiilor susmenţionate”, argumentează membrii asociaţiei.
Ei invocă principiile din programul de guvernare: profesionalizare şi stabilitate susţinute de un sistem meritocratic de management a resurselor umane/a funcţiei publice” – ca obiectiv pe termen mediu, resurse umane din sectorul public, competente, integre si dedicate cetăţeanului”, ca obiectiv general, depolitizarea funcţiei publice şi stabilirea clară a poziţiilor politice în structura administrativă, angajament privitor la resursele umane din sectorul public.
”Orice secretar general care astăzi poate semnala si se poate impotrivi unei nelegalităţi a actului administrativ, maine va fi obligat să aleagă între a-şi păstra probitatea morală sau a face un compromis pentru a-şi păstra funcţia?!”, întreabă secretarii de municipii.
Ei solicită încetarea de îndată a unor astfel de demersuri despre care afirmă că ”vor destabiliza, cu siguranţă, administraţia publică locală şi vor încălca principiile funcţiei publice: stabilitate şi legalitate”.
”Secretarul General sau, oricum s-a numit el pe parcursul timpului, este una din cele mai importante funcţii la nivelul autorităţii locale, rolul său fiind, în principal, de a asigura legalitatea actului administrativ dar şi de a face posibilă continuitatea tuturor activităţilor la nivel local in tranziţia generată de sfarsitul unui mandat de primar si inceputul altuia. Aceasta limitare in timp, precum şi faptul ca se doreste ca primarul sa fie cel care va putea reînnoi acest mandat, nu face altceva decât să-i mareasca puterile asupra Secretarului General, sa-i diminueze independenţa si implicit posibilitatea reală a acestuia de a se opune emiterii unui act administrativ neconform legii”, se arată în petiţia asociaţiei.
Secretarii de municipii consiideră că, în aceste condiţii, sunt afectate obiectivele privind stabilitatea şi profesionalismul, iar posturile de Secretar General vor fi ocupate de persoane timorate care îşi vor exercita atribuţiile guvernate de compromisuri şi nu de principii.
”Cea mai importantă problemă care trebuie avută în vedere în privinţa funcţiei publice de Secretar General al UAT-urilor din România nu ar trebui să facă obiectul unei rotaţii de cadre ci al asigurării unui nivel cât mai înalt de stabilitate, profesionalism şi respect public, în acord cu misiunea legală pe care este obligat să o îndeplinescă. De ce ne gandim la inamovibilitate doar atunci cand vorbim despre magistraţi? Oare funcţiile noastre nu sunt complementare si nu converg spre acelaşi obiectiv, al securităţii juridice a actelor şi al garantării legalităţii în administraţia publică locală?”, întreabă asociaţia.
Secretarii de municipii cer premierului şi ministrului Cseke Attila să renunţe la ”intenţia de a politiza ultima redută apolitică a administraţiei publice locale prin trecerea funcţiei de Secretar General al U.A.T. în regim de mandat, prin înlăturarea acesteia din rândul funcţiilor publice, unde-i este categoric locul, precum şi transmiterea publică a unui mesaj ferm de garantare a stabilităţii şi a caracterului apolitic pentru această funcţie”.
Premierul Florin Cîţu a anunţat joi seară că la şedinţa de luni a coaliţiei le va propune liderilor partidelor de guvernare o primă măsură pentru reforma administraţie publice, şi anume ca funcţiile de conducere atât la nivel central, cât şi local să fie pe mandate de maximum 6 luni şi să existe o evaluare la 3 ani.
„Voi propune luni în coaliţie ca în administraţia publică locală şi centrală anumite funcţii de conducere, cum ar fi cea de director general, de secretar general, de secretar general adjunct, să fie pe mandat. Mandat de maxim 6 ani, la 3 ani cu reînnoirea mandatului, cu evaluare, exact cum se întâmplă în toate ţările dezvoltate în administraţia publică, mandat după care vei avea reevaluarea. Vă dau un exemplu: dacă eşti secretar general într-un minister, legat de ministru mandatul, când vine un nou ministru trebuie să fii reconfirmat. Trebuie să începem să avem o administraţie publică responsabilă”, a precizat Florin Cîţu la Digi 24.