Distribuie acest articol!
Discutăm despre scandalul supermarketurilor închise, care a dus la declarații contradictorii între ministrul Economiei și Ambasada Franței, totul după ce controale desfășurate de ANPC s-au soldat cu închiderea mai multor magazine ce aparțin unui grup francez. Implicarea unui ambasador străin în afacerile interne ale unui stat partener este inadmisibilă. Într-un stat normal acest ambasador francez era expulzat îndată dar noi am ajuns să fim conduși de slugi trădătoare de țară precum Cîțu Florin Vasile. Haideţi să vedem despre ce este vorba.
*
Controalele au vizat promoțiile, curățenia din marile lanțuri de magazine. După neregulile descoperite, ANPC a decis închiderea mai multor supermarketuri pe o perioadă de cel mult șase luni. Imediat după decizie, în presă a apărut informația că vicepreședintele ANPC, Mihai Culeafă, ar fi fost invitat la o întâlnire cu ambasadorul Franței la București, întrevedere ce ar fi avut loc la Ministerul Economiei.
Întâlnirea a trezit interesul a Asociației Pro Consumatori, care a solicitat detalii Ambasadei Franței. Răspunsul a venit sub forma unei dezmințiri a informației: „Ambasada Franței este la curent cu zvonurile apărute în presă, pe care ni le-ați semnalat. Doamna ambasador Laurence Auer nu se află în prezent în România, prin urmare nu a avut cum să participe la vreo întâlnire cu reprezentanți ai Ministerului Economiei” – a fost răspunsul lui Laurence Auer, ambasadorul Republicii Franceze în România. Numai că Virgil Popescu a dat cu totul alt răspuns: „Reprezentanții Ambasadei Franței la București au solicitat în data de 29 octombrie o scurtă întrevedere între domnul ministru Virgil Popescu şi domnul Pierre Lignot, consilierul economic al Ambasadei Franței, împreună cu reprezentanții principalelor companii franceze de retail prezente în țara noastră”.
Întrevederea a fost stabilită pentru joi, 4 noiembrie 2021, însă aceasta nu a mai avut loc, deoarece în dimineața zilei reprezentanții Ambasadei Franței la București au anunțat telefonic anularea întrevederii. Pe 8 decembrie, când Ministerul Economiei și Ambasada Franței se contraziceau în declarații, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a chemat la discuții reprezentanții tuturor marilor retaileri franco-germani din capitală, o întâlnire la care au fost cerute soluții concrete de remediere a situațiilor constatate la verificările din ultima perioadă.
*
Domnule, Rudnițchi, iată, ce să înțelegem după acest material? Vedem cum Ministerul Economiei contrazice Ambasada Franței, să fie vorba despre presiuni după aceste controale făcute și magazine, bineînțeles, închise?
Constantin Rudnițchi: Eu înțeleg următorul lucru, că acea întâlnire nu a avut loc. Am văzut că ministrul spune acest lucru la finalul acelui comunicat, am văzut comunicatul ambasadei care spune la fel și eu cred că lucrurile trebuie să stea în felul următor în România: nu contează ce presiuni ai din partea cui ai presiuni, pentru că ne-am obișnuit să spunem prea ușor că sunt tot felul de presiuni externe, cum se spunea mai devreme, companii americane și așa mai departe, funcționarii din România trebuie să-și facă treaba așa cum cred ei că este corect. De altfel, indiferent de ce se discută am văzut că ANPC a continuat aceste controale, am văzut câteva rezultate și în urmă cu câteva zile. Deci, cred că asta este, de fapt, până la urmă, esența, funcționarii și oamenii din aparatul de stat să-și facă treaba pe care o au.
Domnule Bădulescu, mă îndrept și către dumneavoastră. Să fie vorba de presiuni în acest caz, pentru că, iată, aceste magazine, aceste supermarketuri aparțin unui grup francez.
Aurelian Bădulescu: Doamnă, vreau să vă spun un singur lucru, este evident că avem două poziții oficiale ale unui ministru și, mă rog, reacția unei ambasade. Ce vreau eu să vă spun din experiența pe care am avut-o eu la Primăria Capitalei. Aceste ambasade înțeleg, atunci când există situații de acest gen, să vină și să creeze un inel de siguranță pentru investitorii pe care aceștia îi au pe teritoriul României. De aceea, lăsați-mă să cred că Ambasada Franței a găsit un mod de a se extrage din această chestiune; în realitate, aceste lucruri se întâmplă.
Eu nu cred că dacă eu mâine mă duc să deschid în Franța un magazin, unde să vând niște brânzică, niște smântânică și încalcă aceste reguli, vine Ambasada României să facă acest tip de lobby și acest inel de protecție. Este cunoscută grija pentru aceste companii mamut ale acestor țări care au invadat efectiv piața românească în detrimentul unei piețe libere și autohtone și dați-mi voie să nu mai comentez pe asta, că cine știe, ne bate vreun agent de influență pe la poartă și eu sunt cam fricos de fel.
Distribuie acest articol!