Toate trenurile noi cumpărate de România sunt fabricate în Polonia, semnalează senatorul Adrian Cătană, cu referire la contractele semnate de către Ministerul Transporturilor în perioada august 2023- ianuarie 2024 pentru livrarea a 119 rame electrice și 16 locomotive. Dintre acestea, 82 de trenuri sunt cumpărate de la firma poloneză PESA, 37 de trenuri electrice și 16 locomotive de la compania franceză ALSTOM. Statul român cheltuie astfel 2 miliarde de euro din bani europeni pentru aceste achiziții.
Adrian Cătană a sesizat Ministerului Transporturilor că, practic, statul român a transferat două miliarde de euro de la UE Poloniei pentru trenuri pe care le puteam produce în ţară. „Industria noastră din domeniul transportului feroviar nu este de neglijat. Fabrica de la Craiova are contracte solide pentru a-şi vinde locomotivele, din păcate numai la export, fabrica de vagoane de marfă de la Arad exportă masiv vagoane, cea de vagoane de călători, tot de la Arad, produce nişte tramvaie ultra-moderne pe care le vinde (greu) in ţară, iar la laşi, la Paşcani, la Electroputere VFU, s-a dezvoltat un model de ramă Diesel (DMU), proiectată pentru a circula pe secțiile neelectrificate”. În acest context, senatorul a cerut explicații – de ce ministerul în cauză nu susține producția națională din domeniul transportului feroviar?
La mai bine de 3 luni de la adresarea acestei solicitări, Ministerul Transporturilor a revenit cu informații despre aceste achiziții și a precizat că Autoritatea pentru Reformă Feroviară are printre obiective eficientizarea și modernizarea rețelei de transport feroviar public de călători. Potrivit cadrului legal, această autoritate „nu are şi nici nu poate avea in viitor în implementare un program de susținere financiară a unor companii producătoare de material rulant din România”.
„achiziționarea ramelor electrice şi a locomotivelor electrice s-a realizat respectându-se legislaţia românească în domeniul achizițiilor publice, precum şi în baza legislației europene în domeniul finanţării nerambursabile a proiectelor incluse în diverse programe de finanțare la nivel european (Programul Operațional Infrastructură Mare – POIM, Programul Operațional Transport – POT, Planul Naţional de Redresare și Rezilienţă – PNRR etc.)”, a transmis Ministerul Transporturilor, cu mențiunea că procedurile de achiziție publică sunt deschise tuturor operatorilor economici interesaţi, care respectă legislaţia în vigoare şi cerinţele prevăzute în documentațiile de atribuire întocmite în baza unor studii de fezabilitate.