Anul 2020 a fost un dezastru total pentru industria turistică din România, caracterizat de principiul „scapă cine poate”, iar 2021 va fi dominat de incertitudini până când vom şti ceva clar şi concret referitor la evoluţia pandemiei, este de părere preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Dumitru Luca.
Dumitru Luca, foto wall-street.ro
„Destinaţiile interne spre care se mai îndreaptă acum românii sunt cele în general căutate în sezonul rece: staţiunile montane şi pensiunile din zonele rurale; hotelurile de oraş sunt într-o mare suferinţă pentru că nu mai există evenimente, citybreak-uri, iar călătoriile de business au fost drastic limitate. De asemenea, suferă mult hotelurile din staţiunile balneare din cauza restricţionării centrelor de spa & welness. Suntem însă oricum departe de potenţial şi de nivelul anilor trecuţi, este greu de crezut că la gradele de ocupare actuale structurile de cazare îşi acoperă costurile de operare. Există, după părerea mea, două motive pentru care acestea au ales să funcţioneze în aceste condiţii: riscul de a ‘ieşi complet din piaţă’ şi evitarea unor pierderi mai mari în caz de închidere – mai ales de pierdere a resursei umane”, susţine Dumitru Luca într-o declaraţie privind perspectivele turismului românesc pe termen scurt, scrie Agerpres.
Acesta subliniază că nici pe plan extern „lucrurile nu stau prea grozav”, în condiţiile în care Bulgaria, una dintre cele mai populare destinaţii, indiferent de sezon, se confruntă cu creşterea numărului de cazuri pozitive, iar autorităţile române au introdus obligativitatea carantinării turiştilor care se întorc din această ţară.
„Aceasta a gestionat foarte bine sezonul de vară, a venit cu un set de măsuri pentru pregătirea celui de iarnă însă, pe fondul creşterii numărului de cazuri pozitive din ultimele două săptămâni, autorităţile noastre au luat decizia de a-i introduce în carantină pe cei care s-ar întoarce de acolo.