Ilie Coleșa, deputat AUR de Cluj, acuză administrația Boc de faptul că risipește banul public oferind despăgubiri record pentru exproprierile aferente realizării Centurii Metropolitane Cluj-Napoca. Este vorba despre despăgubiri în valoare de un miliard de lei (200 de milioane de euro) și totul se întâmplă cu concursul Guvernului PSD-PNL, care a aprobat pe 21 decembrie 2023 aceste cheltuieli. Potrivit informațiilor apărute în presă, pe lângă miliardul de lei, Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, va plăti și alte 283 de milioane lei pentru magistrala de metrou Cluj-Napoca.
Ilie Coleșa susține că astfel Guvernul legiferează „un mod de a fura cu acte în regulă”, o risipă din banii publici. Deputatul a mai spus că, în timp ce autoritățile aprobă astfel de cheltuieli, administrația locală blochează dezvoltarea municipiului Cluj-Napoca.
„Este un mod specific de operare al administrației locale prin care se fură, se risipește banul public cu acte în regulă, aprobate chiar de către Guvernul României. În același timp, prin niște criterii imposibil de îndeplinit, se blochează dezvoltarea orașului și se creează premisele unei piețe speculative – vedem care sunt care sunt prețurile în Cluj-Napoca”, a adăugat deputatul.
Ilie Coleșa a anunțat că va solicita autorităților să pună la dispoziție informații despre criteriile care au stat la baza stabilirii acestor prețuri. „Piața imobiliară a intrat într-un declin. Motivele țin de acest blocaj urbanistic și din acest motiv acele tranzacții nu reprezintă valoarea terenurilor din acea zonă. Când faci despăgubiri cu asemenea suprafețe nu te raportezi la un indicator atât de îngust și atât de subiectiv, care crește cheltuielile în mod exagerat, ci se face o analiză a stadiului acelor terenuri.
Acordând asemenea despăgubiri exagerate doar pe acolo pe unde trece centura, fac un furt, o risipă cu acte în regulă și în același timp influențează piața, pentru că toată lumea va crede că acela este prețul pieței și va cere un preț exagerat, iar piața va fi blocată. Ce înseamnă preț blocat? Înseamnă o piață speculativă în care cererea rămâne destul de mare, iar oferta este mai mică. Înseamnă că băieții deștepți care au ușa primăriei deschisă primesc aprobări, construiesc blocuri extrem de dese, dar care nu sunt sustenabile pentru drumurile existente. Ei dețin oferta, dictează prețul și blochează restul pieței”, a explicat deputatul.
În încheiere, Ilie Coleșa a precizat că va face o adresă oficială către Consiliul Local Cluj-Napoca și va înainta o interpelare către Ministerul Transporturilor pentru a cere explicații.