Obezitatea şi kilogramele în exces afectează unul din trei copii din Europa. Numeroase instituţii, printre care Organizaţia Mondială a Sănătăţii, au atras atenţia asupra influenţei puternice pe care tehnicile de marketing a alimentelor nesănătoase o au asupra copiilor şi a modului cum ei preferă anumite alimente. Cu toate acestea, nu există reglementări la nivelul Uniunii Europene care să facă ordine în marketingul adresat copiilor. Singurul instrument ar fi o iniţiativă a companiilor alimentare (denumită EU Pledge) prin care ele se angajează să aplice anumite restricţii în cadrul campaniilor de promovare. Dar rezultatele anchetei BEUC prezintă o serie de serioase deficienţe a acestui angajament:
- Criteriile nutriţionale sunt prea slabe: produsele considerate acceptabile pentru a fi propuse copiilor au un conţinut mult mai mare de nutrienţi problematici (zahăr, sare), faţă de nivelul recomandat de autorităţile sanitare;
- Programele TV de mare audienţă sunt folosite pentru reclame, în ciuda faptului că sunt urmărite de mulţi copii;
- Regulile subestimează tacticile de marketing folosite în lumea digitală şi fizică;
- Firmele încalcă propriile reguli fără probleme, iar procesul de soluţionare a plângerilor este încet, ceţos, inconsistent şi prea îngăduitor.
În lumina acestor neajunsuri izbitoare, organizaţiile de consumatori solicită:
- Interzicerea publicităţii online pentru alimentele nesănătoase;
- Interzicerea între orele 6 şi 23 a reclamelor TV care promovează alimente nesănătoase pentru copii;
- Interzicerea folosirii de tehnici de marketing adresate copiilor prin ambalajele produselor alimentare (de ex. personaje din desene animate sau mascote).
Doamna Monique Goyens, director general al BEUC, a făcut următoarele comentarii:
„Încă o dată, auto-reglementarea se prezintă ca o metodă care nu este capabilă să interzică reclamele adresate copiilor. Implicarea industriei alimentare prin înţelegeri voluntare nu serveşte decât să-i liniştească pe cei care reprezintă autorităţile şi astfel să câştige timp,