Cercetarea arheologică este în impas. Statul nu doar că alocă foarte puține fonduri, însă descurajează tinerii să mai urmeze o astfel de carieră prin modificările care și-au pus amprenta în procesul de predare a disciplinei „Istoria Românilor”. Senatorul AUR Adrian Costea a criticat atât eliminarea titulaturii „Istoria Românilor” din manualele de liceu, cât și renunțarea la predarea istoriei în ordine cronologică și succesiune logică. De asemenea, în noile manuale, informațiile legate de Epocile străveche și Antică (marile culturi neolitice precum Cucuteni, Hamangia, Gumelnița sau perioada geto-dacă) sunt consemnate laconic.
Adrian Costea susține că predarea disciplinei „Istoria Românilor” trebuie să revină la un format care să contribuie la formarea și consolidarea bazei identitare pentru tineri, în ordine cronologică, urmând la ulterior, după ce elevii și-au însușit aceste cunoștințe, să se construiască pe această bază o înțelegere sintetică a elementelor
Totodată, senatorul atrage atenția asupra unei grave erori, aceea de a întrerupe programele de masterat de la universitățile de stat dedicate civilizației antice a geto-dacilor, în condițiile în care, în momentul de față mai există în România doar circa 10 specialiști în arheologia epocii geto-dacice, o parte fiind pensionari.
„Intenția unor studenți la istorie de a se specializa pe cercetare privind epoca geto-dacă este descurajată (ex. cazul zonei Dobrogei, unde săpăturile arheologice în situri getice sunt blocate).
În anul 2021, statul român a alocat suma de 120.000 euro cercetării arheologice, una derizorie. Încurajarea cercetării arheologice trebuie reluată în primul rând prin deblocarea situației semnalate la siturile din Dobrogea, regiune în care cultura materială a cunoscut toate epocile de evoluție istorică, fiind parte a definirii vechimii poporului român”, subliniază Adrian Costea.
Senatorul AUR pledează pentru sprijinirea cercetării arheologice și pentru ca tinerii să fie încurajați să urmeze o astfel de carieră. Adrian Costea a prezentat situației ministerelor Educației și Culturii și a solicitat răspuns la următoarele întrebări:
- Are Ministerul Educației în vedere reintroducerea în manualele de liceu a titulaturii „Istoria Românilor” și a informațiilor relevante privind perioada veche (marile culturi neolitice precum Cucuteni, Hamangia, Gumelnița etc., perioada geto-dacă) și a unei viziuni care vizează formarea și consolidarea bazei identitare pentru tinerii din România?
- Are Ministerul Educației în vedere revenirea la predarea istoriei în ordine cronologică și succesiune logică? Dacă da, când? Dacă nu, de ce nu?
- Ce fonduri vor fi alocate de către Ministerul Culturii cercetării arheologice în bugetul din anul 2024 și ce pondere vor avea cercetările arheologice privind epoca geto-dacică?