În luna aprilie a acestui an, presa a relatat despre tunul de milioane de euro de la CFR Marfă – în 2014, mii de vagoane au fost vândute la prețuri subevaluate, totul cu știrea directorilor, contabililor și ai altor angajați ai societății. În luna iunie a.c., CFR Marfă a anunțat că 7.157 de vagoane și 508 locomotive au fost scoase la vânzare, obiectivul fiind acela ca, prin sumele obținute, să stingă ajutorul de stat de la privatizarea ratată de acum zece ani. Despre întreaga procedură abia dacă s-a comunicat și, având în vedere, tunul de milioane de euro devoalat de DIICOT, lipsa de transparență ridică și în acest caz semne de întrebare.
În acest context, deputatul AUR Antonio Andrușceac a solicitat Ministerului Transporturilor să dea dovadă de transparență și să ofere informații despre miile de vagoane și locomotive scoase la vânzare de CFR Marfă. Prin intermediul unei întrebări parlamentare, deputatul a cerut clarificări privind criteriile de vânzare, prețurile de pornire, conținutul caietului de sarcini, procedura de licitație, dar și termenul de contestație prevăzut conform legii.
Ministerul Transporturilor a transmis răspuns la solicitarea parlamentarului, în care a confirmat că banii obținuți din vânzarea acestor locomotive și vagoane ale CFR Marfă vor intra în conturile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) – în urma privatizării eșuate din 2013, CFR Marfă trebuie să ramburseze ajutorul de stat în valoare de 2,6 mld. de lei.
Statul român, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a iniţiat în anul 2013, un proces de privatizare în cazul Societății Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” S.A, proces care nu a fost finalizat şi care a presupus la momentul respectiv majorarea capitalului social prin conversia în acțiuni a obligaţiilor fiscale ale CFR Marfă, administrate de către ANAF, precum şi preluarea obligațiilor fiscale ale Companiei Naționale de Căi Frate „C.F.R.”- S.A. către ANAF, în contul datoriilor CFR Marfă, către administratorul de infrastructură. Aceste sume au fost considerate de către Comisia Europeană ca fiind ajutor de stat ilegal şi trebuie rambursate, a precizat instituția.
Potrivit sursei, CFR Marfă se află în procedură de concordat preventiv, încă din anul 2020.
În ceea ce privește vagoanele și locomotivele scoase la vânzare, Ministerul Transporturilor a menționat că din cele 27.243 de vagoane şi 907 locomotive, CFR Marfă utilizează doar 8.200 de vagoane şi 220 locomotive. Prin urmare vagoanele și locomotivele neutilizate generează costuri.
O parte din parcul de material rulant, respectiv 8.000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societăţii, se află în proces de valorificare prin licitaţii organizate la sediul ANAF, licitaţii care se repetă succesiv, cu reducerea corespunzătoare a preţului, reprezentând aproximativ 64% din preţul evaluat. Toate sumele astfel încasate, sunt folosite exclusiv pentru stingerea ajutorului de stat.
Astfel, valorificarea celor 7.157 de vagoane, parte din lotul celor 8000 de vagoane pe care există sechestru, respectiv 508 locomotive aflate de asemenea sub sechestru ANAF, are ca scop maximizarea veniturilor şi accelerarea procesului de stingere a ajutorului de stat, având în vedere faptul că nerambursarea acestuia conduce ta creșterea penalităților”, a precizat ministerul în cauză.
În ceea ce privește termenul de contestației, Ministerul Transporturilor a menționat că, în conformitate cu Codul de Procedură Fiscală, în cazul acțiunii de valorificare prin înțelegerea părţilor, acest termen nu există. Referitor la prețuri, instituția a precizat că evaluarea acestor bunuri a fost realizată de către un evaluator autorizat, în acest caz KPMG Advisory.