Violența în școli (bullyingul) este un fenomen complex răspândit în școlile din Români, ale cărui cauze sunt dificil de stabilit. Acest fenomen apare în funcție de istoria clasei, cultura, normele și modelele sociale care s-au dezvoltat în interiorul ei. Ministerul Educației are pârghiile necesare pentru a interveni în vederea combaterii violenței școlare, susține deputatul AUR George Badiu, care a solicitat ministerului în cauză să transmită o situație a acestor acte de violență, precum și măsurile ce vor fi luate pentru a descuraja astfel de comportamente.
Potrivit datelor publicate de Organizația Salvați Copiii, violența școlară este o problemă reală în România:
· 73% dintre elevi au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar;
· 3 din 10 copii sunt excluși în mod constant din grupul de colegi;
· 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi;
· 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.
„Acest fenomen creează un climat de nesiguranță și teamă în întreaga școală și încalcă dreptul elevilor de a învăța într-un mediu sigur și neamenințător. Școala, ca loc de învățare și socializare, nu își poate îndeplini misiunea dacă elevii evoluează într-un mediu marcat de violență”, subliniază deputatul AUR George Badiu.
Acesta a solicitat Ministerului Educației să transmită răspuns la următoarele întrebări:
1. Câte cazuri de violență fizică și psihologică au fost semnalate în anii școlari 2018-2021 și ce sancțiuni au fost aplicate în aceste cazuri?
2. Câte dintre aceste cazuri s-au produs între elevi și profesori și câte cazuri s-au produs doar între elevi?
3. Ce măsuri aveți în vedere pentru viitor în ceea ce privește combaterea violenței școlare?
În data de 27 mai 2020 au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 7 alin. (1^1), art. 56^1 și ale pct. 6^1 din anexa la Legea educației naționale nr. 1/2011, privind violența psihologică – bullying, menite să aducă soluții pentru combaterea acestui fenomen.