Senatorul AUR Ionuț Neagu a înaintat o interpelare către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, prefectul județului Brașov, Mihai-Cătălin Văsii, și prefectul județului Covasna, István Raduly, privind termenul de finalizare a lucrărilor de reparație a tronsonului de cale ferată în zona podului CF din comuna Budila, județul Covasna, și reluarea circulației trenurilor pe linia feroviară Brașov – Întorsura Buzăului.
De mai bine de doi ani, pe linia de cale ferată Brașov – Întorsura Buzăului nu a mai circulat niciun tren, după ce podul CF din comuna Budila, județul Covasna, s-a prăbușit în urma inundațiilor din vara anului 2018.
„Sucursala Regională Căi Ferate Brașov a lansat, la 12 septembrie 2020, o licitație publică pentru reconstrucția podului CF din comuna Budila și amenajarea albiei râului Tărlung în regiunea kilometrului 17+318, pe linia 317 Hărman – Întorsura Buzăului, la această licitație înscriindu-se, cu oferte concrete, patru operatori economici. Valoarea totală estimată a contractului a fost de 26.025.733,86 lei, fără TVA, finanțarea provenind de la bugetul de stat. Comisia de evaluare a Sucursalei Regionale Căi Ferate Brașov a analizat documentele de clarificare/propunerile tehnice și financiare și a desemnat oferta câștigătoare.
În răspunsul la o întrebare parlamentară anterioară, ex-ministrul Transportului și Infrastructurii ne-a transmis la 15 martie 2021 că termenele de execuție pentru lucrările de reconstrucție a podului, conform fișei de date aferente achiziției sectoriale de lucrări sunt de minimum 9 luni – maximul 12 luni și că reluarea circulației feroviare pe linia Brașov – Întorsura Buzăului este estimată după realizarea lucrărilor propriu-zise, începând cu anul 2022”, precizează senatorul AUR în interpelarea sa.
În urma unei deplasări la fața locului, Ionuț Neagu a constatat că lucrările de reparație a podului feroviar din comuna Budila, județul Covasna, precum și cele de amenajare a albiei râului Tărlung din zona aferentă, sunt în plină desfășurare. Cu toate acestea, tronsoanele de cale ferată de până la și de după acest pod feroviar sunt în continuare într-o stare avansată de degradare, fapt ce ar face imposibilă circulația feroviară pe linia Brașov – Întorsura Buzăului, chiar și după repararea podului.
Având în vedere cele expuse mai sus, senatorul AUR Ionuț Neagu solicită răspunsuri la următoarele întrebări:
- Care este stadiului actual al lucrărilor de reconstrucție a podului CF din comuna Budila și de amenajare a albiei râului Tărlung în regiunea kilometrului 17+318, pe linia 317 Hărman – Întorsura Buzăului.
- Care este termenul estimat pentru încheierea acestor lucrări de reconstrucție a podului feroviar și de amenajare a albiei râului Tărlung.
- Dacă Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a întreprins toate demersurile necesare și adoptat deciziile corespunzătoare pentru reparația și redarea pentru circulație feroviară a tronsoanelor de cale ferată de până la și de după podul feroviar din comuna Budila, județul Covasna. În cazul unui răspuns pozitiv, vă rugăm să specificați care este valoarea lucrărilor de reparație și, eventual, care este proiecția bugetară pentru anul 2022.
- În ce măsură prefecturile Brașov și Covasna urmăresc desfășurarea în bune condițiuni și în termenele stabilite a acestor lucrări de reparație și amenajare în vederea reluării în condiții normale a circulației feroviare.
- Dacă există, pe linia feroviară Brașov – Întorsura Buzăului, alte tronsoane de cale ferată, inclusiv în interiorul tunelului Teliu, care să ridice probleme de natură să împiedice reluarea circulației trenurilor de pasageri și de marfă în prima jumătate a anului 2022.
- Pentru ce dată sau perioadă concretă este estimată reluarea circulației feroviare pe linia Brașov – Întorsura Buzăului peste podul CF din comuna Budila, județul Covasna.