Senatoarea AUR Rodica Boancă a inițiat un proiect de lege care ar putea reduce decalajul dintre elevii din rural și urban în ceea ce privește accesul la educație în condiții de pandemie. Propunerea a primit săptămâna aceasta aviz favorabil în Comisia pentru drepturile omului și în cea egalitate de șanse și cuprinde trei piloni principali: existența unei platforme educaționale naționale, dezvoltarea infrastructurii digitale, precum și formarea continuă a cadrelor didactice. În acest fel, procesul de predare devine uniform la nivel național deoarece se folosește același tip de resurse digitale și se asigură un nivel înalt al calității actului educativ prin accesul la dispozitive și infrastructură performantă.
Propunere legislativă privind unele măsuri de informatizare în domeniul educației cuprinde următorii piloni:
- Platforma Educațională Națională prin care statul asigură elevilor drepturi egale de acces la educație prin resurse digitale pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a activităților necesare pentru asigurarea exercitării dreptului la învățătură;
- Proiectul „Conectivitatea în școli”, care are ca scop dezvoltarea infrastructurii digitale și asigurarea accesului la internet de mare viteză, inclusiv la echipament și conținuturi de înaltă calitate program de formare pentru competențe digitale profesori;
- Proiectul „Educație pe tot parcursul vieții”, ce are ca scop înființarea, dezvoltarea și funcționarea centrelor comunitare de educație digitală pentru adulți, la nivelul fiecărui consiliu local al orașelor.
Acest proiect de lege a fost elaborat în contextul în care pandemia de Covid-19 a produs modificări semnificative în ceea ce privește modalitatea de predare, învățare și evaluare din școli. Potrivit inițiatorilor, aceste schimbări au afectat aproape 3 milioane de elevi și părinți sau tutori ai acestora, respectiv peste 286.710 personal didactic și nedidactic auxiliar din sistemul de învățământ preuniversitar. Elevii și părinții s-au adaptat noilor condiții fără a avea infrastructura adecvată pentru învățământul online. În privința echipamentelor necesare învățării online, statul a asigurat până acum aproximativ 250.000 de tablete pentru elevii dezavantajați. Însă, peste 900.000 de elevi nu au acces la calculator sau tablete conectate la internet pentru școala online, adică 32% dintre elevii înscriși în învățământul preuniversitar din România (cf. unui studiu al IRES).