Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare împotriva Covid-19 din România, spune că există o subraportare a reacțiilor adverse post-vaccin în România și că se lucrează la platformă pentru a face mai simplu procesul prin care persoanele care se vaccinează pot raporta aceste reacții. Gheorghiță spune că „la câteva zile după vaccin, fiecare cetățean va primi un SMS pentru a completa, dacă e cazul, o eventuală reacție adversă”, iar acest sistem va fi operațional „în câteva săptămâni”.
Valeriu Gheorghiță: Pot să vă spun că în platforma Agenției Naționale a Medicamentului, uitându-ne pe reacțiile adverse, mai mult de două treimi dintre ele sunt raportate de beneficiari, adică de pacienți. Foarte puține, adică până într-o treime sunt raporte de profesioniștii din sănătate. Acest lucru poate să însemne două lucruri – pe de-o parte că reacțiile adverse nu au fost suficient de severe încât persoanele respective să ajungă la spital și să impună o raportare din partea personalului medical care a evaluat pacientul, sau sunt reacții adverse care sunt trecute cu vederea.
Sunt convins de faptul că avem, în acest moment, o subraportare a reacțiilor adverse și că nu cunoaștem adevărata frecvență a reacțiilor adverse pentru toate cele trei tipuri de vaccinuri, însă menționez că vorbim de în general de cele ușoare. De cele comune, la locul de administrare, sau cele care pot fi însoțite și de febră dar care au evoluție bună.
(…)
Claudiu Pîndaru: Platforma permite, spre exemplu, trimiterea, printr-un sistem destul de sofisticat, de SMS-uri personalizate fiecărui cetățean care s-a înscris și urmează să facă vaccinul în zilele următoare. Primește un SMS ca să i se aducă aminte. La câteva zile după vaccinul efectiv, nu ar fi mai simplu să primească un link către acel formular (n. red. – de raportare a reacțiilor adverse post-vaccin).