Consiliul Judeţean Bihor va împărţi, începând de anul viitor, fondurile către cele 101 administraţii locale în mod obiectiv şi riguros, în funcţie de 12 indicatori de performanţă.
Aceştia cuprind, de la cheltuielile de personal din primării pe cap de locuitor şi gradul de colectare a veniturilor la bugetele locale, până la modul de gestionare a fondurilor şi curăţenia din oraşe şi comune. În prezent, 42 din cele 101 primării din Bihor nu îşi acoperă cheltuielile de salarii din impozitele încasate de la cetăţeni, dar unele plătesc salarii peste cele din Primăria Oradea, fără să justifice această generozitate prin serviciile asigurate cetăţenilor.
Pe criterii obiective…
Măsura, cu totul revoluţionară, pune capăt alocării de fonduri în funcţie de culoarea politică a primarilor şi instituie în premieră criterii clare în funcţie de care se vor împărţi banii de la Consiliul Judeţean.
„Propunem ca începând de anul viitor relaţia dintre CJ Bihor şi primăriile din judeţ în alocările de fonduri să se bazeze pe chestiuni obiective, astfel încât criteriile politice să devină total secundare”, a explicat preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în cadrul unei conferinţe de presă pe care a susţinut-o joi.
Bolojan a descoperit, în urma unei analize făcute în baza datelor declarate Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Bihor de către administraţiile locale, că în prezent aproape tot a doua primărie nu îşi poate plăti propriii angajaţi din banii pe care îi „produce” singură, necum să deruleze proiecte pentru dezvoltarea localităţilor.
„Avem în Bihor 101 unităţi administrativ-teritoriale, din care 42 nu-şi acoperă cheltuielile de personal din impozite de la cetăţeni. Acestea trebuie să primească bani de la statul român şi de la alte localităţi ca să funcţioneze”, a arătat Bolojan. El a evitat să dea exemple concrete pentru a nu crea „turbulenţe”